Vuoden 2013 keskustapalkinnon saaja on valittu. Keskustapalkinnon voiti Kemin kaupunki.

”Kemin pieni iso ihme…”

Kemi on tunnettu satamakaupunki ja merellinen portti Lappiin kuten Suomen lumilinna- ja sarjakuvakaupunki. Valtakunnallinen Elävät Kaupunkikeskustat ry palkitsi nyt 22 000 asukkaan Kemin onnistuneesta ja taitavasta keskustauudistuksestaan.

Palkintoraadin puheenjohtaja Matti Mare perusteli voittajaa puoli vuotta kestäneen valintaprosessin perusteella seuraavasti:

”Kemi voitti palkintoraadin 54-kohtaisen vertailutaulukon perusteella.

Päämäärätietoinen asennemuutos, tunnelma ja hyvä tuuli vahvistavat aina kilpailukykyä, vaikka kehittäminen olisi taidelaji ahtaassa taloudellisessa ja kaupallisessa tilanteessa.
Kemi antaa esimerkkiä kaikille pienemmille kaupungeille. Keskustayhdistyksen ja kaupungin yhteistyö on esimerkillistä. Kävelykatu, Täiköntori ja talvivalaistus ovat vahva rakenteellinen ensimmäinen vaihe. Ne tuovat valoa muulle keskustankehittämiselle.”

Kemitiimi ry:n toiminnanjohtaja Ari Orava on supliikkimies ja keskustaveturi. Vanhan liiton keskustavirtuoosi ymmärtää yrittäjiä. Hän osaa keskustatapahtumia kesät ja vaativat talvet.

Kemi on osannut suunnata rakennetukea taitavasti ydinkeskustansa kohentamiseen ja yhteistyöhön. Keskustassa paikallisuus on huomioitu kävelykatutilaa jäsentävillä ja suojaavilla säleiköillä. Isoja betonilaattoja on käytetty katupäällysteenä. Kuvanveistäjä Sauli Miettusen ympäristöteos antaa luonnetta ja iloista ilmettä, huumoriakin.

Aktiivinen kehitystyö avaa nyt mahdollisuuksia kauppakeskus- ja liikekiinteistötoteutuksille, myös Kemissä – pääoman tuottotavoitteet saavutetaan vain investoinneilla ja markkinointiyhteistyöllä, yhdessä.