Saimaa-ilmiö2026 -hankkeen Etelä-Savon aluekoordinaattori, tuottaja, muotoilija ja sisustusarkkitehti SIO Anu-Anette Varho innostaa itäsuomalaisia eläviä kaupunki- ja kuntakeskustoja sekä maakuntia yhteen.

Varho Saimaa-ilmiö2026:ssa

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Anu-Anette Varhoa Saimaa-ilmiöstä ja keskustakehittämisestä.

”Mikkelin on kotipaikkani. Mukana Saimaa-ilmiö2026 -hankkeessa on neljä maakuntaa: Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Pohjois-Karjala keskuskaupunkeineen Savonlinna, Kuopio, Mikkeli, Joensuu, Lappeenranta ja Imatra. Ja kuntakierroksen kautta tiedetään, mitkä kunnat lähtevät mukaan.

Hanketta haetaan Savonlinnaan. Kulttuurikaupunkistatusta on sääntöjen haettava yhden kaupungin nimiin. Se on Savonlinna. Historiallinen ja sijainnillisesti keskeinen. Savonlinnan johdolla koko Itä-Suomi nyt yhteen. Tämä ajattelu mullistaa. Katsotaan miten käy ja yhdessä onnistutaan. Aika näyttää”.

Mitä mieleen sanasta kaupunki?

”Kaupungista tulee aina mieleeni paikka, jossa on tilaa kaikille ja kaikelle. Rakastan julkisia tiloja. Kiinnostavaa on etenkin julkisen ja puolijulkisen tilan yhteensovittaminen. Enemmän julkisia sisätiloja tulevaisuudessa? Mikkelissä on erinomainen esimerkki julkisluonteisista säävapaasta sisätilasta. Se on Tähtitori. Hieno paikka järjestää mm. erilaisia tapahtumia. Ja vierestä löytyy perinteinen tori ja vehreä Kirkkopuisto”.

Unelmakeskusta?

”Oma unelmakeskusta on Turussa. Puistomaiset ja kaupunkimaiset jokivarret ovat upeita. Turun kesä on mieletön elämys. Käynnistynyttä keskustauudistusta olen käynyt jo ihailemassa. Toisaalta myös pienien paikkakuntien keskustat ovat vaikuttavia. Puhdas luonto on aina niin lähellä. Vesielementti on aina tärkeää. Vartissa pääsee after work vaikka laavulle. Se on parasta varttiarkea”.