EKK2021KestäväKaupunki2021 (tästä klikaten suositukseen)

Ympäristöministeriö tilasi EKK:lta näkemyksiä siitä, mitä kaupungeissa on tehtävä, jotta keskustojen elinvoima vahvistuu. Julkaisu julkistettiin 9.12.2021 ympäristöministeriössä. Esimerkkikaupunkeina olivat Helsinki, Oulu, Kuopio, Lappeenranta, Mikkeli, Hyvinkää ja Pietarsaari. Ne ovat pystyneet ylläpitämään keskustojensa elinvoimaa vuosittaisen elinvoimalaskennan perusteella poikkeusaikanakin.

Yleisen 10 suosituksen kärjeksi tulivat: Kaupunkien taitava tiivistäminen, kestävät panostukset vuosittain, asiakaslähtöisyyden ja kokemuksellisuuden vahvistaminen kaupunkisuunnittelussa.

Mitä ovat ”Vartin keskustat”?  ”Traffic Builders”? Keskustahakuiset asiakasvirrat? Kaupunkien rooli kehittämisessä? Ruokakauppoja sijoittuminen tulevaisuudessa keskustoihin? Elämyksellisyyttä kaupunkeihin neljästä eri tapahtumakorista? Kiinteät esiintymislavat tekniikoineen? Torien tulevaisuuden kehittämien?