Vuonna 1900 Suomi lumoutui. Turun Tuomiokirkko sai satumaisen joulukuusen. Siihen syttyivät sähkövalot. Ylimaallinen kokemus aikalaisille?

Vuonna 1930 Helsingin Kluuvikadun kauppiaat Bertha Fazerin johdolla koristelivat yhdessä joulukadun. Ensimmäistä kertaa.

Vuonna 1949 avattiin Helsingin joulunavausklassikko. Lennokas paraati ja jatsiorkesteri hurmasivat räväkästi valtavan väentungoksen Aleksanterinkadulle. Jouluvalojen sytyttäminen Aleksille on perinteisesti ollut lähtöhetki koko Suomen siirtyessä joulu- ja talvikauteen.

Vuonna 2017 valtakunnallinen yhteisjoulunavaus järjestettiin virallisesti osana ”Suomi 100” juhlallisuuksia. Vuonna 2021 mukana on noin 50 kaupunkikeskustaa.

Lumi on ollut aina kaikkien joulunavausten toivotuin vieras yhdessä joulupukin kanssa. Valkoparta on vakiovieras kaikkialla Suomessa.

Vanhimmat joulutorit ovat keskiajalta. Joulutorierinne on vahva saksankielisillä alueilla, etenkin Saksan elävissä kaupunkikeskustoissa. Niissä rakennetaan hartaudella vaikuttavia joulutoreja. Joulukojuista saa lämmintä juotavaa, pientä syötävää ja erilaisia käsityötuotteita.

Tallinnan vanhalla torilla aistii vahvan keskieurooppalaisen joulutoriperinteen. Helsingin Kauppatorilla ja Kukkatorilla avataan perinteiset Tuomaan Markkinat 27.11.2011 kestäen lähes kuukauden. Tuomaan Markkinat on arvioitu kymmenen parhaan Euroopan joulutorin joukkoon.