Valtakunnallinen Elävä kaupunkikeskusta –yhdistys ry:n syysvuosikokous valitsi uudeksi puheenjohtajakseen Kotkan kaupunginjohtajan Henry Lindelöfin.

Uusi puheenjohtaja (synt. 1953 Porvoossa) on koulutukseltaan hallintotieteen maisteri. Hän on toiminut Kotkan kaupunginjohtajana vuodesta 2002 ja sitä ennen, vuodesta 1990 lähtien hän toimi Loviisan kaupunginjohtajana. Luottamustoimi hänellä on mm. Suomen satamaliitossa, jonka hallituksen puheenjohtajana hän on ollut vuodesta 2005.

Kotka on palkittu onnistuneesta keskustauudistuksestaan. Kaupunki ja Kotkan Kauppatie ry saivat helmikuussa 2010 valtakunnallisen  kaupunkikeskustapalkinnon ansiokkaasta keskustauudistuksestaan.  Sen näkyvimmät elementit ovat kauppakeskusta Pasaati, toriparkki sekä moderni merikeskus Vellamo.  Myös Kotkan alueen kaupalliset yhteismarkkinointiponnistuket ja verovapaan kaupan kehittyminen ovat esimerkillisiä. Meripäivät ovat Suomen suurin kaupunkitapahtuma.

Suomalaisten kaupunkikeskustojen kattoyhdistystä, Elävää Kaupunkikeskustaa vuodet 2005 – 2010 luotsannut Jyväskylän apulaiskaupunginjohtaja Timo Koivisto kertoi tyytyväisenä lähtöpuheessaan: ”Yhdistyksen jäsenmäärä kasvoi tasaisesti sekä talous vahvistui.  Jäsenet vaikuttavat tyytyväisiltä tutkimuksenkin mukaan. Yleinen kiinnostus ja ymmärrys kaupunkikeskustoihin on noussut viime vuosina aivan uudelle tasolle.  Tämä näkyy nyt mm. uuden maankäyttö- ja rakennuslain valmistelussa.  Elävät kaupunkikeskustat ovat paras lääke ilmastonmuutokseen”.

Hallituksen puheenjohtaja on Henry Lindelöf (Kotka) ja varapuheenjohtajina toimivat
Jarmo Oksaharju (Suomalainen Kirjakauppa), Harri Hiltunen (Kiinteistöliitto) ja Pasi Kauppinen
(Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys).