LAPPEENRANNAN KAUPUNKIKESKUSTA ON SUOMEN PARAS 2018

”Monitasoisesti kehittyvän keskustan hulinasta löytyy ripaus hiljaisuuttakin”

Valtakunnallinen Elävät Kaupunkikeskustat ry palkitsi Lappeenrannan kaupunkikeskustan onnistuneesta kehittämistyöstä. Kaupunki ja elinkeinoelämä ovat tehneet yhdessä molempia rikastuttavaa esimerkillistä yhteistyötä. Kaupunkitila on tiivistynyt taitavilla rakentamisimpulsseilla. Kaikki keskustassa on käden ulottuvilla. Pysäköintihallit varmistavat elinvoiman. Tuloksellinen kehittäminen jatkuu. Elävä kaupunkikeskusta on hyvässä vaiheessa.
Lappeenrannan keskusta on nyt poikkeavan moni-ilmeinen ja jännittävän houkutteleva mm. kaikkine laadukkaine kauppapalveluineen. Venäläiset ostosmatkailijat ovat osaltaan ylläpitämässä kauppatarjontaa. Vuosittain on jopa 1.2 miljoonaa ulkomaista vierasta. Elinvoiman kehitys keskustassa on viimevuosina ollut Suomen huippua.
Palkintoraadin puheenjohtaja Matti Mare vaikuttui Lappeenrannan keskustasta: Se on nyt yleistoimiva, palvelukykyinen, viihtyisä, esteettinen ja kaupallinen. Se syntyi johdonmukaisen, pitkäjänteisen kaavoitustyön tuloksena. Historia, puistot, rakennussuojelu sekä maastonmuodot toivat haastetta. Liikenne hoituu silti hallitusti: Omaperäinen liikenneympyrä näyttää toimivan, lumimyräkässäkin. Pyöräily on arvossaan. Näkymät Saimaalle huikaisevat vierailijaa.
Aktiivinen kaupunkitilasarja on Lappeenrannassa vajaan kilometrin pituinen kietoutuen Kirkkopuiston ympärille: Lappeen Marian kirkon idylliä ja Suomen laajinta sankarihautausmaata ympäröi hulina. Kuumimmassa ytimessä on uudistettu ja laajennettu kauppakeskuskokonaisuus. Se vahvistaa keskustarakennetta kytkeytyen suoraan ultramoderniin kaupunginteatteriin.
Monimuotoinen ravintolamaailma on vanhemman kaupunkikeskuksen voimatekijä. Siellä on monipuolinen iltaelämä.
Nivelalueelta löytyy kauppatori persoonallisine myyntikojuineen. Elävä satama on hieno kesämaailma. Sen ääreen on helppo rantautua vilvoittelemaan Saimaan aavoilta ulapoilta. Kaupunkitilan kruunaa historiallinen linnoituskukkula matkailuhoukutuksineen.

• Lappeenrannassa on Suomen paras tax free -myynti suhteutettuna asukaslukuun
  • uusittu kauppakeskus kytkeytyy kaupunginteatteriin ja 550:een säävapaaseen autopaikkaan
  • yksi Suomen kokeneimmista toiminnanjohtajista Johanna Ruotsi koordinoi keskustayhteistyötä
  • keskustayhdistys Lakes ry on toiminut vuodesta 2000 luoden nyt uusia kehittämishankkeita
  • omaperäinen Art & Bars -ravintolatapahtuma on vahvassa kehitysvaiheessa
  • keskustaan muuttaa koko ajan uusia ”urbeja” uusiin kerrostaloihin
  • keskustan kehittymiseen panostetaan joka vuosi lisää
  • kävely-ystävällisen tiiviin ytimen lisävahvistaminen ja laajentaminen?
  • miten saadaan matkakeskus kytkettyä vahvemmin keskustaan?
  • jalankulkuyhteys IsoKristiinan ja Gallerian välillä on kattamatta?
  • yliopisto näkymään keskustan kaupunkikuvaan?

Palkintoraati:

johtava kauppa-asiantuntija Matti Mare (puh.johtaja), Retail Flow Finland Oy, p. 0500 422 374
arkkitehti Anne Karppinen, Helsingin kaupunki -31.10.2017
keskustayhdistysasiantuntija Pasi Kauppinen, Elävät Kaupunkikeskustat ry:n nimeämä
rakennusneuvos emeritus Aulis Tynkkynen, Ympäristöministeriö – 31.12.2017
kiinteistöasiantuntija, tj. Lasse Yrjänä, Kauppatieto Oy
toiminnanjohtaja Pokko Lemminkäinen (siht.), Elävät Kaupunkikeskustat p. 040 555 3462