Vantaa on Suomen neljänneksi suurin kaupunki (228 000 asukasta). Vantaa on monta ”kaupunkia”.  Se koostuu jopa kahdeksasta yksilöllisestä keskustasta. Kehärata sitoo niitä yhteen. Vantaa on luonut omaperäisen kaupunkiprofiilin metropolialueella. Vantaa on Suomen ”joukkoliikkumiskaupunki” junineen, busseineen, takseineen, jopa lentoliikenteineen.

EKK:n palkintoraadin puheenjohtaja Matti Maren mielestä kehittäminen on ollut suuri, pitkä ja vaikuttava prosessi, ei yksin Vantaan, vaan koko metropolialueen kannalta. Vantaa on ansainnut vuoden 2019 keskustapalkinnon ennakkoluulottomista toimistaan. Ne palvelevat metropolialueen yhteistyötä ja vahvistavat kaikkien neljän kaupungin kilpailukykyä kansainvälisestikin. Vantaa on edelläkävijä verkostokaupunkistrategian kehittäjänä Suomessa.

Tikkurila koetaan koko Vantaan pääkeskustaksi. Se on vanha, arvostettu markkinapaikka ilman liian jykevää historiaa. Tikkurila kohosi viidessä vuodessa Vantaan kaupunkimaamerkiksi. Tikkurilassa on nyt yhteensä 176 kauppaa ja ravintolaa. Niiden osuus kaikissa liiketiloista on vahva (57.14 %). Tyhjiä liiketiloja on 2 % alle valtakunnallisen keskiarvon (lähde: elinvoimatutkija Martti Wilhelms / 050 538 4334).

Tikkurilan Asemaraitilla on kaikua vanhasta kauppalasta. Kaupungintalo on 1950-lukua puhtaimmillaan. Sitä on laajennettu ultramodernisti. Dixi on liike-, toimisto- ja matkakeskus rautatieaseman yhteydessä. Se on Suomen toiseksi vilkkain rautatieasema. Dixi oli huippuloikka tulevaisuuteen venyen vielä pituutta. Mallia monipuolisuudessan kaikille matkakeskuksille? Asemasilta on portti lentokentälle.

Kirkko oli keskelle Tikkurilaa, mutta purettiin. Samalle paikalle rakentuu uusi. Moderni kaupunkipuisto on mansikka Tikkurilan keskustakakussa. Tikkurilassa ei ole tavoiteltu yhtenäistä kaupunkikuvaa, päin vastoin. Houkuttelevuus syntyy vastakkaisuuksista ja ajallisista korosteista rohkealla otteella. Esimerkki vantaalaisten vahvasta itsetunnosta? Tässä mallia kaikille Suomen kaupunkisuunnittelijoille: hillityn yhtenäinen kaupunkikuva on tylsää. Elämme huomiotaloutta. Tehokkuus keskittää asiakasvirrat. Missä on ihmisiä, on tulevaisuutta kuten Tikkurilassa. Vanhaa voidaan purkaa, mutta myös säästää sovitellen.

EKK PALKINTORAATI 2019

Kaupan ja palveluiden asiantuntija   Matti Mare (pj), Retail Flow Finland Oy

Kaupunginarkkitehti Maarit Pimiä, Lappeenrannan kaupunki

Keskustayhdistysasiantuntija Pasi Kauppinen, EKK:n nimeämä asiantuntija