Suomessa ei ole väkevää kaupunkikeskustatutkimusperinnettä. Suomi kaupungistui vasta myöhään. Toisaalta tulevaisuuden kaupunkikeskustoja ei voi kukaan tutkia, koska niitä ei ole vielä olemassa. Lääkäri ei tutki potilasta, joka ei ole syntynyt.

Suomalaiset kaupunkitutkijat kohtaavat torstaina 11.4.2019 kello 10 Pääpostin auditoriossa (Postikuja 1 C, 00100 Helsinki). He kertovat siitä, mitä pitäisi tutkia nyt tänään, jotta osaamme suunnitella huomenna parempia kaupunkeja.

Toisaalta: Ehkä voimme vertailla keskenään vain erilaisia kaupunkirakennekonsepteja? Valita niistä ykkösen arvottaen eri näkökulmia.

Avainsanoja tulevaisuudessa ovat: kauppojen ja ravintoloiden sijoittuminen, keskusta-asuminen, ilmastonmuutos, energiatalous, ympäristökuormitus, resurssiviisaus, arvonkehitysolettama, kestävämmät elinkaaret, sosiaalinen kestävyys ja kuluttajien parempi elämä.

Mitä nyt vuonna 2019 pitää oikeasti tutkia, jotta tulevaisuudessa syntyy parempia kaupunkikeskustoja?

Anna ideoita!