Pieter de Haan (sininen takki) arvioi Lappeenrannan ”yhteisen katutilan” toimivuutta valtakunnallisille keskustakehittäjille syksyllä 2018.

Yhteinen katutila ei ole Suomessa yleistynyt, vaikka hollantilainen liikennepsykologi Pieter de Haan luennoi aiheesta jo 2010 Rauman konferenssissa ja uudestaan 2018 Lappeenrannassa. Tilastojen mukaan Shared Space olisi erittäin turvallista jalankulkijoille.

Yhteisessä katutilassa kaikki liikennemuodot ovat yhdessä, mutta jalankulkija on kuningatar/kuningas. Yhteinen katutila on esteetöntä, toteutettu laadukkaista materiaaleista, on valaistu hyvin ja siinä voi olla sulatusjärjestelmäkin. Ajoneuvojen korkein nopeus on esim. 20 km/h valvotusti. Se koskee myös polkupyöriä ja sähköavusteisia potkulautoja.

Jos tapahtuisi kolari, niin jalankulkija on aina syytön. Katutila on muotoiltu siten, että autoilija ajaa luontaisesti hiljaa ”varpaillaan” lipuen. Keskustan sisäinen saavutettavuus vahvistuu. Läpiajoliikenne poistuu keskustasta. Kaupunkitilasta voi tulla ketterämpi ja joustavampi.

Samalla voidaan luopua pysähdyttävistä liikennevaloista ja muuntaa avoristeykset kehäliittymiksi? Pysähtelevät autot tuplakuormittavat ympäristöä!

Eikä juuri liikennemerkkejäkään (less information is more information!) tarvita? Valvottu nopeusrajoitusseuranta liikennekameroilla max 20 km/h. Sähköautothan eivät tupruttele, eivätkä ne meluakaan. Kaikki ovat tyytyväisiä…

Jos olet eri mieltä, niin perustele!