Keskustakehittämisen päätapahtuma Suomessa 2019 on elokuun lopun Porin konferenssi. Torstaina 29.8 kello 9.00 kaupunkiasiantuntija Timo Aro ja Kaupan Liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi alustavat.

Konferenssin avainsanat: brändäysesimerkkinä ”outo” Pori, suurin kaupunkitapahtuma Pori Jazz Suomi Areenoineen, keskustakilpailun 2020 avaaminen, konferenssikaupungin 2020 julkistaminen, kaupunkikehittäminen pelien avulla, keskustojen uudet monitoiminnalliset korttelit, palvelumuotoilu keskustojen kehittämisessä, z-sukupolvi kuluttajina, Pop-Up -ravintolan avaus minuutissa, pitovoimaa kaupungeille keskustoilla sekä kaupan tulevaisuus Suomessa.

Pori on esimerkillinen tutustumiskohde keskustakehittäjille. Aidon merikaupungin keskusta on kaupunkimainen. Historialliset kerrostumat näkyvät ruutukaavassa. Suomen kolmanneksi vanhin kävelykatu avattiin vuonna 1977. Ravintolaelämä kukoistaa kävelykadun ympäristössä. ”Kävis” päättyy urbaanille kauppatorille. Sieltä on sujuva yhteys yli Kokemäenjoen vaikuttavaan Puuvillaan.

Kaupungista löytyy rohkeutta, omaperäisyyttä ja elämyksiä. Ainutlaatuinen brändityö ideoitiin yhdessä porilaisten kanssa. Lopputulos on ”todella outo, ehdottoman uniikki”. Porilla on jopa oman hajuvetensä, jossa tuoksuu Yyterin merituuli, Kirjurinluodon lehmukset ja kauppatorin asfaltti sateen jälkeen.

Konferenssin aamupäivä käynnistyy keskiviikkona 28.8. Promenadikeskuksessa (Yrjönkatu 17) Porin esittelyllä. Heinäkuinen Pori Jazz ja Suomi Areena ovat kytketty vahvasti yhteen. Näin syntyy Suomen merkityksellisin vuotuinen kaupunkitapahtuma, jolla on kansainvälinen ulottuvuus.

Pori Jazz alkoi vuonna 1966. Kaupunki myönsi 1000 markan avustuksen ”jazzjuhlille”. Pääkonsertissa oli 600 kuuntelijaa, voitoksi jäi 379 markkaa (heinäkuun 2019 kuulijaennätys oli yhteensä 69 000(!) musiikin nautiskelijaa).