Helsingin Yrittäjät ry:n toimitusjohtaja Tiina Oksala nauttii siitä, että saa työskennellä keskustan sykkeessä. Kampintornin editse kolistelee ratikka vartin välein. Kampin Kauppakeskuksessa voi nousta liukuportaita lounaalle.

Pilvi Linna kysyi toimitusjohtaja Tiina Oksalalta, joka allekirjoitti EKK:n perustamisasiakirjan 12.6.1997, mitä hän ajattelee nyt keskustoista?

Valtakunnallinen Elävät Kaupunkikeskustat ry (silloin Elävä Kaupunkikeskusta ry) syntyi reilut 22 vuotta sitten. Perustajilla alkoi olla huoli siitä, miten kaupunkikeskustoille käy, kun uusia peltomarketteja alkoi syntyä lisää. Näin perustettiin uusi yhteistyöelin. Sen tehtävänä oli vahvistaa keskustojen kehittymistä Suomessa. Edelleen sama keskustelu jatkuu: miten kaupunkialueita pitäisi kehittää ja mikä olisi kaupoille paras paikka koko kaupungin kannalta.

Miten Helsingin sykkeessä viihtyy työssä ja töissä?

Oksala nauttii työskennellä yrittäjien hyväksi Kampin Huipussa. Kiinteistö sijaitsee Kampin Kauppakeskuksen vieressä. On hienoa kuunnella työympäristön urbaania sykettä ja kaupungin hälinää – olla keskellä elävää työympäristöä. Ja lähistöllä on paljon tärkeitä erikoiskauppakatuja ja ravintolakävelykatu Iso-Roba.

Oksalan suosikkikeskusta?

Helsingin keskustan ohella maailmanperintöpuukaupungin Rauman keskusta on vaikuttava ja idyllinen. Vanhat puutalot ovat hienoja ja puukeskustassa on vanha henki. Vanhasta Raumasta löytyy myös yksi Suomen parhaista optikkoliikkeistä. Kivijalkakauppojen menestys riippuu niiden houkuttelevuudesta ja ammattitaitoisesta palvelukyvystä.

Pariisi on aina yllättänyt, myönteisesti. Lapsena Oksala vieraili Manner-Euroopan ainoassa metropolissa ensimmäistä kertaa. Sen jälkeen neljä kertaa uudestaan. Pariisista joko pitää tai ei.

Olisiko ratikan kolkkeesta haittaa omassa työympäristössä? Onko se hyvä, onko haitaksi?