EKK:n konferenssissa 29.9. Hän kertoi tuoreista kaupan tulevaisuuden näkymistä Suomessa. Paikka oli Puuvilla kauppakeskuksen valoisa pääaula esiintymislavoineen. Siellä käydään myös heinäkuun Suomi Areenan näyttävät keskustelufoorumit.

Blogisti Pilvi Linna kysyi Kaupan Liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemeltä, mitä haasteita kaupalla on tulevaisuudessa?

Digitaalisuus on loistava mahdollisuus. Verkkokauppa on vain yksi jakelumuoto. Digitaalisuus auttaa ymmärtämään, mitä ja miten ihmiset ostavat. Isot ”kauppa-alustat” ovat haaste. Ne pystyvät keräämään itselleen paljon dataa. Toimiiko reilu kilpailu, koska näillä suurilla toimijoilla on etulyöntiasema?

EU:n ulkopuoliset verkkokaupat saavat suomalaisiin kauppoihin nähden nyt epäreilun kilpailuedun. Jo postituskulut ovat alhaisemmat. Arvonlisävero ja tullaus EU:n ulkopuolelta toimitettaville vähäarvoisille tuotteille antaa niille suoraa hintaetua. Kuluttajasuojakin on heikompi tai sitä ei edes juuri ole. Tuottajavastuuta ei ole myöskään jätesääntelyssä eikä tuoteturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ole kunnossa, jos tuote tulee EU:n ulkopuolelta. Verkkokaupan tasapuolisuuteen pitää saada muutos mahdollisimman nopeasti.

Kiviniemen unelma kaupunkikeskusta?

Tampere oli jo lapsuudessa jalasjärveläisen Kiviniemen suosikki kaupunkikeskusta etenkin kun äitinsä on kotoisin Kangasalalta. Onkin mielenkiintoista nähdä lähitulevaisuudessa, miten Tampereen ratikka muuttaa keskustaa, kun se avataan (9.8.2021). Ulkomaisista kaupunkikeskustoista Kiviniemelle on mielenkiintoisin Stuttgartin keskusta, vaikka siellä on raskaat remontit käynnissä. Sujuva liikkuminen on kaupunkikeskustojen kehittämisen kannalta tärkeää kuten Tampereella.

Onko verkkokaupalla muuta kilpailuetua, kuin tuotteen näennäisesti alhainen hinta?

Voiko verkkokauppa olla ”Support Your Local”?