Toiminnanjohtaja, FM Sari Hagemeier on vuodesta 2012 ollut kehittämässä Hämeenlinnaan elävää kaupunkikeskustaa. Nyt torstaina 19.9. toiminnanjohtajat saapuvat Hämeenlinnaan kello 10.30. Samalla tutustutaan Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistyksen toimintaan, idylliseen kauppatoriin, Reskaan (kävelykatu) sekä Kauppakeskus Goodmaniin. Se on rakennettu suoraan moottoritien päälle, mikä on ainutlaatuista Suomessa.

Blogisti Pilvi Linna kysyi toiminnanjohtaja Hagemeieriltä, miltä keskustan tulevaisuus näyttää?

Hämeenlinnan Keskustavisio 2035 aktivoi kehitystä. Se luo yhteisen suunnan kehittämistyölle ja näkymän keskustan tulevaisuudesta. Keskustavisio kokoaa yhteen keskustassa jo käynnissä olevia hankkeita toimien yhteistyön alustana ja voi jopa synnyttää uusia yhteistyö- ja rahoitusmuotoja. Keskustavisio houkuttelee yhteen eri tahoja ja luo tavoiteaikataulun. Upea visuaalisen esitys tukee kaikkea keskustan markkinointia.

Reskan eli kävelykadun kattaminen vahvistaa jalankulkuakselia torin ja Goodmanin väliin. Hämeenlinnan keskusta on kodikas, kaunis, historiallinen sekä täyttyy ihanista ihmisistä. Goodman luo vahvan perustan kaupallisen vetovoimaan, jota voidaan laajentaa uusilla hankkeilla.

Hagemeierin mielestä esimerkiksi Haminan keskusta on herkkupala: kirkko on keskellä kylää kuten raatihuonekin. Pohjois-Saksassa Flensburgin kaupungissa on viehättävä kävelykatu. Keskusta kytkeytyy kauniisti rantoihin.

Suurin haaste nyt Hämeenlinnan keskustassa? Toriparkista tehdään päätös loppuvuodesta 2019. Toteutuessaan toriparkki mahdollistaa uusia rakennushankkeita. Keskusta saa näin lisää asukkaita eli urbeja tukemaan kauppoja ja ravintoloita. Muutos rakennetussa ympäristössä luo myös uskottavuutta kehittämiseen. Investoinnit työllistävät. Ja jatkossa kiinteistövero tuo lisää tuloja kaupungille. Vastustajat ovat pyhittämässä Hämeenlinnan kaupunkikuvaa: yksikään rakennus ei saisi korkeudessa haastaa kirkkoa.

Onko Temppeliaukion ”lamoava” kirkko Töölössä siten väärin suunniteltu?

Kirkko keskellä kylää rajoittaa rakennetun ympäristön korkeutta, oletko samaa mieltä?