Kaupan Liiton edunvalvontajohtaja ja EKK:n valmisteluvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Loikkasen työpaikka on Etelärannassa. Työmatka sujuu raideliikenteellä.

Blogisti Pilvi Linna kysyi edunvalvontajohtaja Loikkaselta mikä keskustassa on tärkeintä kaupalle?

Pelkistäen kaupalle on tärkeintä sijainti, sijainti ja sijainti. On menestyksen avain.

Kaupan on tärkeää olla paikassa, jossa ihmiset pääsevät olemaan ja tulemaan kaikilla eri liikennemuodoilla. Olisi se sitten oma auto, julkinen liikenne, kävely tai pyöräily. Kaikkea monimuotoisesti.

Keskustaan on aina päästävä kaikilla erilaisilla kulkuneuvoilla. Vaikka nuoriso muuttuu ja kaikki muuttuu. Ja vaikka keksitään uusia erilaisia kulkuvälineitä.

Onko elävää keskustaa ilman kauppaa?

Kävelykeskustan laitamille on päästävä myös omalla autollakin, ainakin vielä jonkin aikaa.

Oma suosikkikeskusta?

Helsingin keskustan vahvuus on siinä, että sinne pääsee hyvin monella tavalla. Helsingin keskustasta löytyy myös paikkoja, joissa voi kävellä rauhassa, pyöräillä rauhassa ja ajaa jopa autoilla rauhassa.

Brysselissä on iso keskusta. Siellä laajan kävelykeskustan laitamille pääsee hyvin julkisilla liikennemuodoilla. Kaikki tiet Brysselissä tuovat keskustaan.

Keskustassa on eniten ihmisiä: mikseivät kaikki kaupat ole keskustassa?