Merkityksellisyysmuotoilija Maarit Kivimäki asuu ja työskentelee Hämeenlinnassa. Hän on myös blogisti, esimies, kouluttaja ja ”elämänkellon vieterin vetäjä”.

Pilvi Linna kysyi Maarit Kivimäeltä miten digitalisaatio on kohdattava?

– Ensimmäinen asia on itsensä johtaminen. Kehitys alkaa siitä. Se on avainjuttu kaikkeen.

– Informaatiotulva on nyt valtava. Meidän pitää omaksua koko ajan uusia tapoja toimia. Työmme myös muuttuu. Nyt pitää johtaa itseään eri tavalla kuin aikaisemmin. Pitää ymmärtää, että työmme on jakautumassa pieniksi osakokonaisuuksiksi. Meidän pitää hallita kaikkia näitä erilaisia paloja.

– Digitalisaation tehtävä ei ole varastaa kapasiteettiamme, päinvastoin. Digitalisaation tarkoitus on tuoda lisää!

– Toisaalta tosiasiassa tiedämme digitalisaatiosta vasta hyvin vähän. Mitä se käytännön tasolla tarkoittaa ja miten se muuttaa ihmisten työtapoja? Meillä on käytössämme vain joitakin ennustekuvia ja erilaisia visioita.

Oma suosikkikeskusta?

Kivimäki kehuu omaa keskustaansa. Hämeenlinnassa on elävä, kaunis sekä tasapainoinen keskusta. Hyvä yhdistelmä vanhaa sekä uutta.

– Tukholman keskusta on myös hieno yhdistelmä vanhaa ja uutta. Ja Tukholmassa on paljon vanhoja kivijalkamyymälöitä, joista löytyy huippumuotia sekä huippulaatua.

Onko digitalisaatio hyvä renki vai huono isäntä?

Onko Tukholman keskusta elävämpi kuin Helsingin keskusta?