Konsertti -ja kulttuurikeskus Elbphilharmonie valovoimaistaa Hampurin. Julkiselta näköalatasanteelta noin 50 metrin korkeudella on vaikuttavat näkymät kaikkiin ilmansuuntiin yli kaupungin.

Konserttisali (2100 istumapaikkaa) on rakennettu näköalatasanteen yläpuolella! ”Elphin” huippu hotelleineen (244 hotellihuonetta) ja asuinhuoneistoineen on 150 metrin korkeudella Elben pinnasta.

Rakennushanke maksoi lähes miljardi euroa. Vieraita näköalatasanteella on ollut vuodessa 10 miljoonaa henkilöä. Konsertit ovat kahdeksi vuodeksi myyty loppuun. Äärimmäinen monikäyttörakennus!

Hampurin keskustassa on pitovoimana näyttäviä kauppakeskuksia ja kauppagallerioita pasaaseineen suhteellisen pienellä alueella. Tyhjiä liiketiloja ei ole. Hampurilaiset viihtyvät keskustassaan, jossa on myös paljon vesiaiheita.

Kaupunkisuunnitteluvirasto (City / Urban Planning Office, Neuenfelder Strasse 19) sijaitsee päärautatieasemalta viiden kilometrin päässä. Innovatiivis-teknisessä virastorakennuksessa on yli 1000 työntekijää. Huuhteluvetenä käymälöissä käytetään sadevettä. Vieressä on kansainvälinen ekoasumisalue, jossa yhden talon parvekelasituksessa käytetään pulputtavia leväakvaarioita(!). Liioiteltua tulevaisuushakuisuutta?

Kauppakamari koordinoi BID-hanketta (Business Improvement Districtics), jossa elinkeinoelämä investoi omassa keskustan liiketoimintaympäristössään julkiseen katutilaan. Ensin ideaa testataan Hampurin asukkailla.

Hampurin vetovoimaa etenkin kansainvälisten matkailijoiden näkökulmasta lisää maailmakuulu Reeperbahn, joka tosiasiassa on monipuolinen sekä monimuotoinen iltaviihtymiskeskus. Se ytimessä on harjoitettu maailman vanhinta elinkeinoa jo kahdella vuosisadalla. Beatles esiintyi Grosse Freiheit Strassella vuonna 1960 ennen kansainvälistä läpimurtoaan.

Hampurin suomalainen merimieskirkko on ”villi kortti” suomalaisille. Se on itsenäinen siirtokunta keskellä miljoonakaupungin hälinää. Kynnys astua sisään on jokaiselle matala. Tarjolla on myös majoitusta ja saunomista. Kioskista saa kaikkea mahdollista Fazerin suklaasta Koskenkorvaan. Joulumyyjäiset tuovat liikevaihtoa merimieskirkolle noin 400 000 euroa.

Bremen on myös perinteinen Hansa-kaupunki noin tunnin junamatkan päässä Hampurista. Sekin pommitettiin tuhkaksi toisessa maailmansodassa, mutta rakennettiin uudelleen osin vanhaan malliin. Vanhan kaupungin uumenista löytyy näyttävät lasikatteiset ostoskadut. Ratikat suhaavat keskiaikaisen Bremenin toriaukion halki.