Professori Heli Marjanen Turun kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitokselta nauttii espressoa kauniina syksypäivänä keskustan kattojen yläpuolella seuraten samalla Turun toriparkin rakentumista.

Blogisti Pilvi Linna kysyi Heli Marjaselta, miltä Turun keskustan tulevaisuus näyttää?

Turun toriparkin työmaa näyttää oikein hyvältä auringonpaisteessa kattobaarin taivasterassilta katsottuna.

Keskustakehittäminen on hidasta myös Turussa. Uudet rakenteet kerrostuvat hitaasti vanhojen päälle ja muutos ottaa aikansa. Jos jokin päätös ei vaikuta parhaalta mahdolliselta, niin menee monta vuotta ennen kuin kukaan edes voi sanoa, kuinka oikein kävikään ja kestää vielä kauemmin, ennen kuin päästään tekemään mahdollisia korjausliikkeitä.

Turun moderni pääkirjasto keskustassa Linnankadulla on aivan upea. Isoista lasi-ikkunoista näkee ulos ja ulkoa sisään. Kaikki lukupöydät näyttävätkin olevan aina aivan täynnä eri vuorokauden aikoina. Kirjasto on todella ahkerassa käytössä.

Oma suosikkikeskusta?

Bornholmin saarelta löytyi kesämatkalla myönteinen yllätys. Haimme ruokapaikkaa ja yllättäen keskustasta löytyi pienimuotoinen torifestivaali. Siellä oli elävää musiikkia ja hyvää ruokaa. Yllätti ilman mitään ennakko-odotuksia. Olimme jo kävelemässä koko torin ohi, mutta 50-luvun elävä rokkimusiikki houkutteli kurkistamaan, mitä siellä torilla oikein tapahtuu. Tori oli täynnä hyväntuulisista tanskalaisia ja kesämatkailijoita, kaikki sulassa sovussa. Tunnelma oli todella iloinen.

Onko keskusta ylivoimainen paikka kirjastolle?

Kuuluuko musiikki aina keskustapahtumiin?

Onko edes hiljaisia keskustatapahtumia?