FT Janne Viitamies aloitti keskustojen kehittämistyöt Mikkelissä vuonna 2001. Sieltä hän siirtyi Lahden kautta Jyväskylään, jossa hän aloitti vuonna 2016. Viitamies ollut mukana myös kehittämässä Helsingin, Tikkurilan ja Huittisten keskustoja.

Blogisti Pilvi Linna kysyi Janne Viitamieheltä tulevaisuuden kulttuurirakentamisesta Jyväskylässä?

Jyväskylän keskustan elinvoimaisuus on jäänyt jälkeen Suomen muiden suurten kasvukaupunkien keskustoista. Jyväskylän Keskustassa on paljon tyhjiä liikehuoneistoja, noin 13% kokonaismäärästä. Jyväskylän keskusta on nyt selvästi murros- ja käymistilassa.

Kehittämisideana on muodostaa taiteen ja kulttuurin keskus ydinkeskustaan. Yhtenä näkemyksenä on ollut rakentaa konserttisalin, pääkirjaston, taidemuseon ja Suomen käsityön museon tilat saman katon alle ydinkeskustan vilkkaimpaan kortteliin.  Ajatus on sama, jos pääkaupungissa olisi sijoitettu Oodi, Amos Rex, Musiikkitalo ja Kiasma esimerkiksi nykyisen Stockmannin tavaratalon rakennukseen. Se mahdollistaa uudenlaisen toiminnallisen yhteistyön ja nykyistä tehokkaamman tilankäytön.

Viitamiehen suosikkikaupunkikeskusta?

Juuri nyt kiinnostaa Edinburgh, Glasgow, Sheffield, Manchester ja Liverpool. On ollut mielenkiintoista nyt nähdä, miten näiden ”ruostekaupunkien” keskustoista on tehty postmoderneja, makeita keskustoja ja miten kulttuuri saa kaupungit loistamaan.

Onko maailmassa yhtään elävää keskustaa ilman mitään kulttuuria? Las Vegasko?

Miten kauppa ja kulttuuri kukoistavat parhaiten samassa keskustassa?

Mitä kaikkea on keskustakulttuuri?

Viini- ja ruokakulttuuriako?