Joulupukki matkusti nyt takaisin Korvatunturille. Ensi viikonloppuna uudestaan kiertämään Suomen joulunavauksia. Ikiaikainen Valkoparta muistaa kuin eilisen päivän vielä vuoden 1949 ja Suomen ensimmäisen joulunavausjuhlan Aleksanterinkadulla Helsingissä. Sodasta toipuville suomalaisille syttyivät upeat jouluvalot jatsisävelten soidessa taustalla. Saattoi olla pikku pakkastan, lumihitaleet leijuivat iltataivaalta tähtien tuikahdellessa taustalta. Tänä vuonna Joulupukki kolisteli Stadissa yhdessä pormestarin kanssa museospåralla.

Blogisti Pilvi Linna kysyi Joulupukilta, miten joulunavausviikonloppu meni?

Joulupukki kertoi juuri kiirehtivänsä takaisin Korvatunturille väsyneenä, mutta ikionnellisena: Yhteisjoulunavaus 2019 saatiin Suomessa käyntiin. Viikonloppuna jatketaan mm. Turussa ja Tampereella.

Pari päivää aikaa taas Lapissa palautella ja hieman savusaunotella. Jo keskiviikkona Joulupukki matkustaa Naantaliin.

Vuoden 2019 yhteisjoulunavaukset olivat jo elämyksiä herra Joulupukille:

• Rovaniemen, Oulun ja Kalajoen joulunavauksien ”etkot” onnistuivat!
  • Heinolaan terveisiä Taikuri Luttiselle!
  • Imatralla oli upeat joulumyyjäiset!
  • Jyväskylään tervehdys Joli Malkille!
  • Kajaaniin terkkuloita vanhalle tutulle Valto-tontulle!
  • Kemiin vielä onnittelut joulupukilta kaupungin 150 vuodesta!
  • Kokkolan espanjankieliset joululaulut sykähdyttivät, niitä ensi vuonnakin!
  • Kotkassa ja Vaasassa oli kiva kuunnella Diandraal
  • Kouvolassa saimme hienoja yhteisvalokuvia!
  • Kuopiossa oli torilla kivat heppameiningit!
  • Lahdessa toi helikopteri torille: ensi joulunavauksessa ei nousta niin korkealle?
  • Lappeenrannan Norppa-patsaan hatutus oli hullun humoristinen!
  • Mikkelissä tehtiin oikea ilmastoteko: tonttulakilla pääsi ilmaiseksi linja-autoon!
  • Terveiset Poriin Muumeille: ne oli herätetty mukaan Naantalin Muumimaailmasta!
  • Porvoossa toi m/s Fredrika jokirantaan: terveiset vpk:n soihtukulkueen pienimmille!
  • Raahen Härkätorin kuorolaulajille onnittelut!
  • Riihimäen joulunavaukseen terveiset vielä museohiiri Wilhelmille!
  • Savonlinnan Tonttuovi-kilpailu oli hauska!
  • Tapiolaan terkkuja: joulupukin vaijeriliuku onnistui, eikä parta jäänyt nyt kiinni!
  • Torniossa avattiin joulu yhdessä Ruotsin Haaparannan kanssa (Joulupukki on suomalainen…)!
  • Ouluun onnittelut Lumo-valofestivaalista: vaikuttavan hieno mennen tullen Korvatunturille!

• Helsinkiin joulupukin terveiset pormestari Vapaavuorelle museoraitiotievaunun kyydistä!
  • Hämeenlinnan torin tuliteatteri toi valon pimeyteen, kiitos!
  • Joensuuhun terveisiä Joulupukin vanhalle ystävälle eli Kosiosudelle!
  • Karkkilan yrittäjille terveisiä ja onnittelut 1950-luvun vanhasta perinteestä!
  • Uusikaupungissa julistettiin pikkujoulurauha, muistakaapa kaikki juhlijat!
  • Vaasan sunnuntai-illan kattoilotulitus huikaisi!

Mitä Joulupukilla on ohjelmassa marraskuun viimeisenä viikonloppuna?

Naantalissa avaa Annamaria Rusi joulun keskellä viikkoa eli keskiviikkona! Torstaiksi Joulupukki yrittää ehtiä pistäytymään Kuntatalolle kello 10.30 EKK:n syysvuosikokoukseen.

Hamina avaa perjantai-iltana sirkuksella ja Raumalla on lapsikuorolaulua maailmanperintökeskustassa.

Lauantaina on lapsille Iisalmessa tonttupolku. Pietarsaaressa on omat ”Joulunavajaiset”. Tikkurilassa aukeaa Joulubasaari. Turussa avataan Satumainen joulu.

Sunnuntaina on Tampereella Suomen suurin jouluparaati (jo 22. kertaa).

Näin yhteisjoulunavaus on valmis joulukuun alkuun mennessä. Joulupukki pääsee valmistelemaan sitten koko maailman joulua.

Korvatunturille saapuu kaikkien maailman kilttien lasten toivomuskirjeet. Toivottavasti postinjakelu ei takkuile. Tonttupajat on Korvatunturilla jo käynnistetty ja lahjojen valmistus on alkanut. Kaikki on varmasti valmista jouluaattona.

Vuoden päästä uudestaan. Jokainen kaupunki hioo vielä ikiomia paikallisia joulunavaustraditioitaan. Yhteisöllinen verkottuminen eri toimijoiden välillä voimistuu edelleen.

Yhteisjoulunavaus tukee kaupan ja ravintoloiden tärkeintä myyntikautta työllisyys- ja verovaikutuksineen. Innokkaiden keskustakehittäjien vahva yhteistyöverkko myös kasvaa synnyttäen uusia yhteistyökumppanuuksia.

Voisiko joulukautta avata edes ilman Joulupukkia?

Onko Suomen joulu- ja talvikauden virallinen avaaminen näin yhdessä (2019 jo 3. kerta) hyvä idea?

Pitääkö joulunavauksissa olla paikallista omaperäisyyttä?