Kivijalkayrittäjä Heidi Kivinen edustaa kivijalkakauppaa perinteisimmillään. Omaperäisessä (ja maailman ainoassa!) Petit St Louisissa asiakaspalvelu on huippuluokkaa. Liiketila on omaperäisen viehättävä. Tuotteet ovat vastuullisia. Brändit ovat näyttävästi keskiössä: Byredo, Heeley, Diptyque, Support Your Local, Charbonnel & Walker.

Blogisti Pilvi Linna kysyi kivijalkayrittäjä Heidi Kiviseltä, miltä keskustan tulevaisuus näyttää?

Kivijalkakaupat ovat jokaisen keskustan sielu! Jos ne katoaisivat, niin silloin ei olisi enää kaupunkikeskustaa. Niin yksinkertaista se vain on.

Petit St Louis perustettiin jo vuonna 1976. Nykyisessä muodossa yritys on toiminut vuodesta 2012.

Lahjojen osto vastuullista. Niiden on kestettävä aikaa ja käyttöä. Mieluummin laatua kuin kertakäyttöä.

Kivisen parhaat lahjavinkit:

• Diptyquen tuoksukynttilöitä myy Suomessa ainoastaan Petit St Louis
  • tuoksut ovat loistava lahjavinkki, vaikkakin ovat yksilöllisiä: Byredo, Heeley ja Diptyque
  • käsintehdyt englantilaiset Charbonnel & Walker -suklaatryffelit maistuvat niin juhlassa kuin arjessa
  • huippulaatuinen Kusmin tee lämmittää talvipäivänä. Sitä tuotettiin alun perin Venäjän hoville ja tsaareille. Nykyään yrityksen pääkonttori on Pariisissa.
  • Support Your Local -brändi on yrityksen itsensä kehittämä suosimaan paikallisuutta

Kivisen oma suosikkikeskusta?

Länsirannikon Vaasa, Porvoo ja Rauma ovat loistavia. Lahti on raffin särmikäs. Vilna on Kivisen uusin suosikki: kaupungissa asuu ensimmäinen täysin ”vapaa” sukupolvi. Vilna on herännyt nyt henkiin. Keskustassa on ihanasti vanhaa ja uutta. Ja ne alkavat sekoittua keskenään. Paikallinen käsityötaito hurmaa.

Kivisen suosikkikivijalkakauppa?

House of Naïve Vilnassa, Florencia Lahdessa, Beam ja Proloque Helsingissä, Finform Porvoossa, Storm Kööpenhaminassa, Pariisissa tuoksukauppa Officene Universelle Buly 1803

Omaa suosikkia on vaikea valita koska jokaisessa kaupungissa, isoissa ja pienissä, on monia hienoja myymälöitä!

Onko asiakas- ja palvelukokemus keskiössä vai voittaako kasvoton verkkokauppa?

Kummassakin on omat hyvät puolensa, mutta kyllä kokonaisvaltainen kokemus on selkeä ykkönen – sen saa vain käymällä paikan päällä. Moni suosittu verkkokauppakin on perustanut kivijalkamyymälän, joka kertoo siitä, että joku osa palvelukokemuksesta jää aina verkossa vajaaksi.

Kokemus on osa materiaaleja, palvelua, tuoksuja, ilmapiiriä, sitä paikkaa tai katua tai kaupunginosaa, jossa myymälä sijaitsee… Yleensä parhaat pienet myymälät löytyvät keskustan sivukaduilta.

Mikä on Sinun suosikkikivijalkakauppasi?