Blogisti Pilvi Linna kysyi Kati Häkkiseltä vaikutelmiaan Mikkelin kaupunkikeskustasta?

Mikkelin keskusta on kaupunkimainen. Kaupat ja ravintolat saavuttaa helposti. Häkkinen asuu keskustassa, tekee työtä siellä ja viettää vapaa-aikaa. On aito urbi. Elää autovapaata arkea.

Vahvaa yrittäjätaustaa. Kun aloitti tammikuussa Mikkelissä, jännitti vastaanottoaan. Ollut upeaa huomata, kuinka myönteistä on ollut rakentaa yhteistyötä elinkeinoelämän ja julkisen hallinnon kanssa. Mikkelin(kin) keskustakehittämisen viisi avainsanaa ovat: yhteistyö, yhteistyö, yhteistyö, yhteistyö ja yhteistyö.

Muutti vuonna 2008 Thaimaaseen luomaan viiden tähden huippuhotellia ”Aava Resort & Spa”. Palkittiin maan parhaaksi rantahotelliksi. Vuonna 2013 englantilaiset luokittelivat hotellin yhdeksi maailman parhaimmista. Huonehinta alkaa 120 eurosta päätyen 500 euroon, jouluna voi olla jopa lähes 1000 euroa.

Mielenkiintoisia keskustoja?

Penangissa (Malesiassa) on erittäin kaunis ja kiehtova keskusta. Suomessa mielenkiintoinen keskusta on Varkaudessa. Siellä on yhteistä katutilaa (Shared Space). Pääkauppakadun läpi pystyy ajamaan hitaasti autolla kunnioittaen jalankulkijoita, kävelykeskustan kuningattaria.

Lappeenrannan keskusta on kesäisin kiva ja elävä satamineen. Siellä on menoa, meininkiä ja tunnelmaa.

Keskustaesimerkkejä vain pohjoisesta, eikä etelään merta edemmäs kalaan?

Voiko ”yhteinen katutila” korvata kävelykeskustan jossakin?