Nortecon Oy:n toimitusjohtaja Tero Lassila on EKK:n hallituksen ja valmisteluvaliokunnan jäsen. Ensimmäinen hallitus kokoontui helmikuussa Helsingin Yritttäjillä Kampissa, torstaina 5.3. on seuraava hallitus. Lassilan vaikutelmat uudesta hallituksesta on, että se on erittäin innostunut ja hyvin sitoutunut. Lassila on tyytyväinen 6.2. käytyihin keskusteluihin: hallituksen jäsenet olivat kiinnostuneita käsiteltävistä asioista ja ottivat taitavsti kantaa niihin.

Blogisti Pilvi Linna kysyi Tero Lassilalta esimerkillisestä keskustakehittämisestä?

Elinvoimainen ja elävä kaupunkikeskusta tarvitsee toimiakseen kauppoja. Aivan kuten EKK:n toimintavuoden 2020 iskulauseessa: ”Kauppa on keskustan kivijalka”.

Mielenkiintoisesti kehittyvä keskusta on nyt Turussa. Lassila ja Nortecon Oy ovat olleet tekemässä työtä Hansakorttelin kanssa, joka on juuri uudistettu ja joka on loistava osa uudistuvaa Turun kaupunkikeskustaa. Vuonna 1988 avattu Hansakortteli on keskustan kaupallinen sydän, jonka uudistukseen investoitiin noin 25 miljoonaa euroa. Hansakortteli on uudistuksen myötä aiempaa selkeämpi, modernimpi ja on saanut lisää kaupallista tarjontaa. Wow -elementtinä on Hansatorin Pilvi-valoteos, joka elää vuodenaikojen ja eri tapahtumien mukaan.

Turun keskustaan rakennetaan parhaillaan toriparkkia, joka valmistuu tämän hetken tiedon mukaan syksyllä 2021. Toriparkki ja uusi tori vahvistavat erinomaisesti keskustaa. Hamburger Börsin rakenteilla oleva hotellihanke torinlaidalla tukee myös keskustan kaupallista vetovoimaa. Se valmistuu toriparkin kanssa samoihin aikoihin. Turun keskustassa tapahtuu suurin muutos sitten vuoden 1827 Turun palon.

Mielenkiintoisia keskustoja?

Kööpenhaminan kävelykatu on esimerkillinen. Toimii kaupallisesti, tyhjiä liiketiloja ei ole. Kööpenhaminan Ilmasto-olosuhteita voi hyvin verrata Helsinkiin ja Turkuun.

Miksi Kööpenhamina puhdasoppinen kävelykatu (avattu jo 1962) toimii loistavasti?

Toimisiko se vielä paremmin lasikatettuna säävapaaksi?