Suunnittelutoimisto Amerikka Oy:n asiakkuusjohtaja, valtiotieteen maisteri Maria Kelter on myös EKK:n hallituksessa. Maaliskuun hallitustorstai 5.3. kokoontui historiallisessa Bockin talossa Helsingin hallituksen asiantuntija Minna Maarttolan kutsumana. Seuraava EKK:n hallitustorstai on kesäkuussa 4.6. Triplassa.

Blogisti Pilvi Linna kysyi Maria Kelterin näkökulmia keskustakehittämiseen?

Kelter oli jo opiskeluaikanaan tekemässä legendaarista kaupunkifestivaalia Art goes Kapakkaa. Tapahtuma syntyi vuonna 1995 rohkeana avauksena ankealle ravintolaelämälle. Ravintoloihin ei tuolloin saanut nähdä sisälle. Ikkunat oli peitetty ikkunateipein, jotta ohikulkijat eivät hairahtuisi viinilasilliselle. Ravintoloissa ei ollut eläviä esityksiä. Ei ainakaan yleisölle ilmaisia. Kaikki taidemuodot pysyivät tuolloin vain laitoksissa.

Ensin Kelter oli mukana AGK:ssa asiakkaana. Hän kuuli, että festivaali oli tuttunsa, Mikko Leistin käsialaa. Seuraavana vuonna Leisti pyysi Kelteriä tuottamaan ”Kuorojen Kierrosta”. Myöhemmin Kelter auttoi koordinoinnissa. Lopuksi vetovastuu siirtyi hänelle rahoituksineen. Viimeinen työvuotensa AGK:ssa oli 2007.

Kiinnostus keskustakehittämiseen on Kelterillä peruja vatiotieteiden opiskelusta. Yleisesti ottaen paremman maailman tavoittelu kiinnostaa. Lisää osaamista keskustakehitysaiheeseen on tullut mainostoimistovuosilta, jolloin Kelter oppi miettimään kuluttajalähtöisesti. Nykyinen työ Suunnittelutoimisto Amerikassa on perehdyttänyt ymmärtämään arkkitehtuuria ja asiakaslähtöisyyttä tilassa sekä kaupunkitilassa.

Keskustakehittämisen avainsana on Kelterin mukaan ihmisen kokoisuus ja viihtyisyys kaikille, myös lapsiperheille ja vanhuksille. Lastenkin on viihdyttävä keskustassa ilman pelkoa, että jää auton alle. Vanhusten on päästävä keskustaan köpöttelemään rollaattoreillaan ja kaffille. Jokaisen elävän keskustan pitäisi olla ennen kaikkea tarkoitettu ihmisten oleskeluun, toistensa tapaamiseen, vapaa-ajan viettämiseen ja hankintojen tekemiseen. Pienen lapsen äitinä Kelter tietää, että ainakaan hänen kotikaupunkinsa, Helsingin keskusta ei ole tällä hetkellä tarkoitettu kaikille.

Mielenkiintoisia keskustoja?

Kelter ei tiedä, onko hän itse hipsteri. Hipsteriyden kieltäminen on yleensä varmin merkki siitä, että on hipsteri. Hän viettää aikaa hipsteriravintoloissa ja matkustaa hipsterikohteisiin. ”Koska hipsteriasiat on tehty ihminen ja asiakaskokemus edellä”. Tallinnan Telliskivi on hipsteripaikka. Sinne pääsee lentämättä. Seattle on maailman ”Hipster Heaven” ainakin life style -kauppojen ja ravintoloidensa osalta. Sinne Kelter lentää harvakseltaan, hiilijalanjälkikauhuissaan, siellä asuvaa siskoaan tapaamaan.

Kuka on Suomen ykköshipsteri?

Onko hipstereiden rouhea Telliskivi parasta kaupunkitilaa Tallinnassa? Vaiko tiivis Rotermann?