Toiminnanjohtaja Niina Härkönen (edessä keskellä) tuuletteli elokuussa 2019. Mutta kukaan ei silloin osannut ennustaa, miten maailma puolessa vuodessa muuttuu… Härkönen aloitti keskustan kehittämistyöt syyskuussa 2018. Savonlinnan kaupunkikeskustayhdistys SAKKE ry elää jännittäviä hetkiä. Oopperajuhlat on Suomen vaikuttavin vakavan kaupunkikulttuurin keskustatapahtuma. Keskustassa ja kauppatorilla nauttii yli 300 000 kesävierasta ainutlaatuisesta tunnelmasta ja keskustan monipuolisista ravintolapalveluista.

Blogisti Pilvi Linna kysyi, mitä kuuluu huhtikuussa Savonlinnaan.  Koko kaupunki on odottavalla kannalla. Mitä valtiovalta päättää kesän 2020 oopperajuhlista? Pääseekö Karita Mattila esiintymään?

”Ensimmäinen oopperakokemus sykähdyttää jokaista, niin minuakin. Oopperavieraat juhla-asuissaan kulkevat yhdessä kohti Olavinlinnaa pitkin kävelysiltaa yli tumman virran päätyen linnanpihan hämärään. Kaikki istuvat, hiljentyvät, taianomainen esitys alkaa. Ensimmäisen oopperaelämyksen muistaa koko elämän. Ja tyytyväinen oopperavieras palaa Savonlinnaan heinäkuussa. Vaikka esitykset vaihtuvat, tunnelma pysyy”, Härkönen hehkuttaa alkuun.

Aino Acté perusti oopperajuhlat jo vuonna 1912. Oopperalla on aina ollut suuri merkitys koko kaupunkikeskustan elinvoimalle ympäri vuoden, vaikka tapahtuma kestää vain kuukauden. Ne luovat pohjan koko Savonlinnan kaupunkibrändille.

”Lähivuosina kotimaanmatkailun suosiminen kasvaa varmasti ja Savonlinnan seutu hyötyy kasvusta. Vuosi 2020 voi jäädä poikkeukseksi. Savonlinna lähialueineen tarjoaa talvellakin rajattomasti luontoelämyksiä, kävelymatkan päässä keskustasta”, Härkönen maalailee ympärivuotisuutta.

Savonlinnan korona-arjessa voi pussilounaaksi haukata lihalörtsyn. Paljon videoneuvotteluita järjestetään vapaa-ajallakin. Tarpeetonta kanssakäymistä luonnollisesti vältellään.

”Keskustayritykset keskittyvät nyt siihen, mitä jäi kiireessä tekemättä sitku. Elinkeinotoiminta on huhtikuussa 2020 tosiasiassa nytku. Jokaisesta hetkestä otetaan hyöty irti kehittäen yritystoimintaa Katse tulevaisuuteen”, Härkönen toteaa.

Jos valtiovalta sallii, kesällä nähdään aamutorilla. Tuoretta kahvia pannusta ja lämmintä omenalörtsyä. Aurinko lämmittää, vesi liplattaa. Nautimme Savonlinnan keskustatunnelmasta. Nähdään Lipallla?