Tarjoilija Peter Andersson vastaa ravintola Paisanon ruoka- ja juomatarjoilusta Senaatintorin kesäterassilla. Filippiiniläinen ravintola Paisano on yksi kuudestatoista kesäterassiravintolasta, jotka Helsingin kaupunki valitsi innokkaasta hakijajoukosta. Lopputulos on ehkä vuoden 2020 paras ”popsaus” vaikuttavassa Suomen historiallisessa kaupunkiydinmiljöössä.

Blogisti Pilvi Linna kysyi Peter Anderssonilta tunnelmistaan Senaatintorin kesäterassilla ravintolan näkökulmasta puolimatkan krouvissa.

”Tunnelmat ovat olleet loistavat. Väkeä on piisannut. Viikonloppuisin ollut jopa jonoja alueen ulkopuolelle. Hellekelit ovat lisänneet vierasmääriä. Senaatintorille kesäterassille jatkossa joka vuosi?”

Torikannen yli pingotetut näkymättömät suojalangat eivät jääneet syöksylokeilta huomaamatta. Syöksylokit ovat pysyneet täysin poissa. Ravintolavieraat ovat käyttäytyneet tyylikkään hillitysti ja suojaetäisyydet ovat säilyneet esimerkillisinä. Aamupäivisin on ollut paljon perheitä nauttimassa kivasta tunnelmasta ja vaikuttavasta historiallisesta kaupunkinäkymästä. Tänne kannattaa tulla kauempaakin.

Paisanon ruoka-annossuosikkeina on ollut esim. munakoisosta ja kukkakaalipyreestä tehdyt annokset. Myös mustekala-annokset ovat menneet kivasti kesäjuomien kanssa. Helteellä raikkaat, viileät juomat kiinnostavat aina. Itse voi tuunata oman kesäjuoman. Pohjaksi esimerkiksi Aperolia tai Calamansia. Vaihtoehtoisesti cavaa tai proseccoa. Koristeeksi vadelmaa, mansikkaa ja/tai mustikkaa antamaan myös makua ja upean värin. Täysin kotimainen vaihtoehto on Kyrön Pink Gin Tonic, jonka kaunis vaaleanpunainen väri on peräisin raparperistä… Olutta saa hanasta mausteena inkivääriä ja sitruunaruohoa antamassa sopivan särmän.”

Sommaren är kort?
Senaatintorin kesäterassi on avoinna elokuun loppuun kuutamoihin asti.