EKK:n puheenjohtaja, Kuopion apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkangas on tyytyväinen Kuopion keskustan kehittymiseen. Kahden korttelin mittainen YHTEINEN KATUTILA (Shared Space) on Suomen paras lajissaan? Se johdattaa ”mualiman navan” suunnalta vieraat uuteen museolaajennukseen. Vuositasolla odotetaan miljoonaa kävijää (aina numeroiden kautta…). Snellmaninpuisto kylpee nyt luonnonvalossa kunnostuksen jälkeen, mistä kiitoksia satelee arvostelijoiltakin. Horisontissa siintää Suomen suurin kaupunkipuisto eli Kallavesi.

Blogisti Pilvi Linna kysyi Pekka Vähäkankaalta Kuopion keskustan kehittämisestä.

”Keskustakehittäminen on kestävyyslaji. Kun neljännesvuosisata sitten aloitin Kuopiossa, niin kehittämisohjelmassa olivat teatterin ja museon laajennukset. Nyt alkaa olla valmista, mutta muutenhan keskusta ei koskaan tule valmiiksi…”

Elokuinen Kuopion tori kauppahalleineen on huikean elävä ja sykkivä. Tilallisesti tori on Suomen laajin, mutta täynnä hyörinää huomioiden jopa lapsiakin. Jokainen kesävieras ja matkailija kurvaa aina torin kautta.

”Kuopio on jo alunperin hyvin suunniteltu. Keskusta on tiivis rännikatuineen. Toriparkki on ehdoton ykkönen. Kuopio on Suomen toriparkkipääkaupunki. Ensimmäinen vaihe valmistui jo vuonna 1991, laajennus 2010. Autopaikkoja on yhteensä 1400”, Vähäkangas innostaa numeroiden avulla.

”Torilta on sujuvat jalankulkuyhteydet satamaan. Keskustaan pilkahtelee upeasti Kallaveden järvimaisema, joka on Suomen suurin kaupunkipuisto. Torilta on hyvät joukkoliikenneyhteydet ainutlaatuiseen saaristokaupunkiin. Kauppakadun ravintolakadulle keskittyy kuopiolainen ravintolamaailma eri vivahteineen. Kuopion on kasvukeskus, mikä näkyy myös keskustan kehittymisessä. Kulttuuri- ja liikuntapalvelutkin ovat huippuluokkaa. Jalkapalloa- ja jääkiekkoakin pelataan pääsarjatasolla menestyksellä”, Vähäkangas tiivistää loppuun.

Vain Oopperatalo puuttuu…