Keskustojen elinvoima-asiantuntija (jo vuodesta 2015), FM Martti Wilhelms on keväästä lähtien testannut sähköavusteista potkulautaa kaupunkiliikkumiseen. Kokemuksensa ovat olleet myönteisiä. Marraskuussa ensilumen jälkeen skuutti jää talvitauolle.

Wilhelms potkuttelee

Blogisti Pilvi Linna kysyi Martti Wilhelmsiltä kokemuksiaan sähköavusteisesta potkulaudasta.

Skuutti on mitä mainioin kesäliikkumispeli auringon paistellessa. Toimii loistavasti keskustassa paikoissa, missä sen käyttö on laillisesti sallittua kuten kävelykaduilla ja pihakaduilla. Niissä on kiva huristaa. Itse en henkilökohtaisesti pidä, että skuuteilla ajellaan missä sattuu kuten esimerkiksi pitkin jalkakäytäviä”.

Sähköpotkulaudat eli skuutit ovat parissa vuodessa muuttaneet kaupunkikuvan Suomessa. Ne ovat nopein tapa siirtyä keskustan sisällä kahden paikan välillä. Nopeus on rajoitettu max 25 km/h. Ovat tuoneet kävelykeskustoihin sen verran vipinää, että Pariisi ehti kieltää jo ne vaarallisina.

”Kielteisistä asioista on mediassa kirjoiteltu paljon. Skuutteja hylätään pitkin poikin ympäri kaupunkia. Vaarallinen ajotapa on myös herättänyt huomiota kuten pikku simassa suhaaminen. Itse en jätä omaa henkilökohtaista potkulautaani huolimattomasti jälkeen, vaan pidän siitä tarkasti aina huolta lukiten myös sen”.

Joka päiväkö?

”Kyllä. Vauhdinhurmasta nauttii jo parhaimmillaan aamulla töihin mennessä, koska on alamäkeä. Paluumatka on taas ylämäkeä, joten vauhti on hitaampaa. Ruokakaupassa käyn repun kanssa. Paita voi joskus hieman kostua apupotkuttelusta. Kypärä on tärkeä. Ei kiitos siis päävammoille”, Wilhelms korostaa turvallisuutta.

Skuutit ovat keskustojen uusi lähijoukkoliikenneväline?