Päivittäistavarakauppa (PTY) ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto vietti heinäkuun mökillään saaressa Savonlinnassa. Nyt työarkensa toi Etelärantaan Kauppatorin ääreen kaupungin sykkeeseen.

Luoto ja saari

Blogisti Pilvi Linna kyseli Kari Luodolla ruokakauppojen näkymistä poikkeusvuonna 2020.

”Ruokakaupan näkymät ovat olleet kaksijakoiset: vähittäiskaupoilla on mennyt todella hyvin, koska ihmiset tekevät enemmän etätöitä kotonaan ja koulut ovat olleet kiinni. Liikevaihtojen nousu on ollut kovempaa kuin aikoihin. Toisaalta Food Service -puolen eli tukkujen, jotka toimittavat ravintoloille ruokaa, liiketoiminta suli keväällä”.

Miten ruokakaupat voisivat tulevaisuudessa sijoittua vahvemmin keskustoihin?

”Keskustoissa on ruokakaupoilla ehdottomasti vahva rooli. Kuluttajat tarvitsevat monipuolisia ruokakaupan palveluita kuten lähikauppoja ja supermarketteja. Lapsiperheet tarvitsevat taas hypermarketteja. Kaavoittajien pitäisi nähdä, että kaikenlaiselle kaupalle on tarvetta ja kysyntää. Ja ruokakaupat tarvitsevat paikkoja ja tiloja sijoittumiselle. Kuluttajien tarpeet ovat hyvin erilaisia. Lisäksi he saattavat käyttäytyä tänään toisella tavalla kuin huomenna”.

Miten omat ruokaostokset?

”Itse käyn useamman kerran viikossa ruokakaupassa. Aikuiset lapset ovat välillä kotona ja välillä ei. Suunnitelmallisuus on vaikeaa. Ruokaa ei kannata ostaa liikaa jääkaappiin, koska voi tulla hävikkiä. Oma ostaminen ei ole niin suunnitelmallista”.

Heinäkuu kesämökillä saaressa, miten ruokahuolto?

”Veneellä pääsi saaresta hyvin ruokakauppaan. Savonlinna on upea kesäkaupunki. Viimeinen koronatapaus siellä toistaiseksi toukokuussa”.