Suomen Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen (twitter: @TimoTossavainen) voitti ensimmäisen twitterissä käydyn valtakunnallisen Cityvisan (twitter: @PLemminkainen). Tossavainen vastasi täydellisesti 10 eri kuva-arvoitukseen: Lontoo, Mikkeli, Berliini, Rauma, Dresden, Kotka, Hampuri, Pori, Varsova ja Lappeenranta. Palkintoespressot nautti hymyssä suin ”Trindbergillä” oikeaoppisesti pikkusormi suunnattuna ylös sinitaivaalle.

Tossavainen voittoon

Blogisti Pilvi Linna kyseli Timo Tossavaiselta laajasta keskustatietämyksestään.

”Menestyksen taustalla on työni. Olen kiertänyt 30 vuotta Suomen keskustoja. Näin on tarttunut muistikuvia ja havaintoja eri kaupungeista. Kiinnostukseni historiaan ja matkailuun auttaa.”

Keskustoja, joissa keskustakehittäjien kannattaisi Suomessa vierailla?

Mikkelin keskusta kaikkine uudistuksineen on mielenkiintoinen. Mikkeli on myös oman kesämökin lähellä. Toriparkki toimii erinomaisesti. Sinne kannattaa ajaa auto suoraan. Sieltä on erinomaiset sisäyhteydet kauppakeskuksiin. Portaat tuovat kivalle torille. Parkkipaikkaa ei kannata etsiä kadunvarsilta.

Oulu on entisenä kotikaupunkina mielenkiintoinen. Rotuaari-kävelykatu on maankuulu. Oulun keskustaan tuli uutta elämää: Kivisydän eli maanalainen keskitetty pysäköintilaitos elinvoimaisti keskustan”.

Ulkomaisia suosikkikeskustoja?

Pavia Pohjois-Italiassa teki vaikutuksen: historiallinen kaupunki laajoine kävelykeskustoineen, kivoja kävelykatuja ja paljon mukavia myymälöitä sekä kahviloita kupposia varten. Kauppahalli on piilotettu torin alle. Aivan loistava idea! Sopisi Suomessakin moneen paikkaan, koska talvi on pitkä, syksy sateinen eikä kevätkään tule aina aikaisin. Suomessa siis kesätori päälle, talvitori torikannen alle.

Lontoon Covent Garden on ulkomainen suosikkini. Kivat hallit, kaikkea kivaa ostettavaa sekä taide- ja kulttuuriesityksiä: muusikoita, elävää musiikkia, jopa sirkusta. Covent Gardenista ei ikinä tiedä etukäteen, mitä siellä tapahtuu. Yllätyksellisyys kiehtoo”, Tossavainen tiivistää lopuksi.