Turun kaupungin yhteysjohtaja Antti Kirkkola seisoo tyytyväisenä Turun torilla suurien nostureiden varjoissa. Toriparkki avautuu aivan kohta, toria reunustavat kiinteistöt kehittyvät. Taustalla rakentuu uusi Hamburger Börs -hotelli vauhdilla.

Kirkkola keskellä Turkua

Blogisti Pilvi Linna kyseli Antti Kirkkolalta Turun keskustan kehittymisestä.

”Turun toriparkkia valmisteltiin vähintään neljännesvuosisata. Kaikkien mielestä keskustan kehittäminen on tärkeää, mutta koskaan ei ole helppoa saada aikaan konkretiaa. Nyt tapahtuu”.

Käytännön esimerkein?

”Toriparkin toteuttaminen generoi kehitystä kaikkiin lähikortteleihin ja etäämmällekin. Korttelit lähtivät vauhdilla uudistumaan. Investointien määrä puolen kilometrin säteellä torista on satoja miljoonia euroja. Merkittävimmät investoinnit ovat Hansa-korttelin täydellinen uudistaminen jopa toiminnallisesti, myös Wiklundia on kehitetty, Forum-kortteli uudistuu nyt lisärakentamisineen, uusi Hamburger Börs -hotelli rakentuu päivä päivältä, myös torin pohjoinen puoli jossa on Mehiläinen ja ortodoksinen kirkko uudistuvat samalla kun pohditaan täydennysrakentamista. Kehittyminen huokuu vielä seuraavaan vyöhykkeeseen. Se patoutuma, mikä odotteli toriparkkipäätöstä, vyöryy nyt lumipallon lailla. Toriparkki sai aikaan koko Turun keskustan uudistumisen”.

Jokiranta?

Jokivarren kehittyminen alkoi upeasti jo 1990-luvulla Cutty Shark Tallship Race -tapahtumasta. Silloin lähtivät liikkeelle ensimmäiset Aurajoen kunnostamis- ja valaistushankkeet. Nyt jokiranta on vanhan kaupungin ykköskäyntikortti jokisatamaan. Kaupallinen ydinkeskusta kytkeytyy siihen upeasti. Kun kaupallinen keskusta valmistuu täysin, niin kaikki alkaa sykkii yhtä samaa tahtia”.

Voimaa tarinallisuudesta?

Turku on monen asian pääkaupunki lähtien jo hallinnosta. Myös kirkon pääkaupunki ja myös kulttuuripääkaupunki. Turku on aina ollut liikkeellä sisällöllisellä tarinalla. Tärkeää on kytkeä kaikki tarinat yhteen. Olen sisältöjen mies. Rakenteet eivät yksin todellakaan ratkaise, vaan tarina on tärkeä. Se realisoituu esimerkiksi palveluiksi Turun keskustassa ”.

Ulkomainen esimerkkikeskusta?

”Suosikkikeskusta löytyy Reykjavikista. Siellä uudistuva rantarakentaminen on onnistunut, koska meri on kytketty vaikuttavasti yhteen kaupungin kanssa. Meri ja merellisyyden edistäminen on aina lähellä sydäntäni.

Ruotsin rannikolla Göteborgin kyljessä ja Pohjois-Saksassa on hyviä esimerkkejä siitä, miten meri ja kaupunki ovat liittoutuneet yhteen jouhevasti muodostaen merellisen kaupunkiympäristön. Sellaiset ratkaisut miellyttävät aina. Historialliset ja kulttuuriset kerrostumat toimivat yhteen merellisyyden kanssa”, Kirkkola päättää.