Pormestari Jan Vapaavuori otti vastaan yhdessä Eija Malinin, Peggy Bauerin ja Krista Östmanin kanssa vuoden 2020 EKK:n keskustaTEKOpalkinnon Senaatintorilla. Kesän innovatiivinen jättiterassin ”popaus” vei voittoon. Ehdokkaita oli 15 ympäri Suomea. MTV uutisoi tilaisuuden 19.10. suorassa televisiolähetyksessään ja myös iltauutisissaan.

Palkinnoksi luovutettiin symbolinen Fiskarsin valkoinen lumilapio: hihat tarvittaessa ylös ja lunta luomaan vaikka Senaatintorilta?

Vapaavuori on pitkän linjan keskustakehittäjä: jo 2009 elokuussa avasi Rauman keskustakonferenssin ja 2010 toukokkuussa käynnnisti valtakunnallisen kävelykatuviikonlopun Helsingin Keskuskadulta. Kun EKK palkitsi Helsingin 2017 perinteisellä (myönnetty jo vuodesta 1999) keskustapalkinnolla, niin Jussi Pajunen oli silloin Helsingin pormestari.

Vapaavuorelle lumilapio

Blogisti Pilvi Linna kyseli Jan Vapaavuorelta Helsingin keskustan kehittämisnäkymistä.

”Kun koronan ensimmäinen aalto oli ohi, niin aloimme pohtia joustavampia lupakäytäntöjä terasseille. Se käynnisti jättiterassihankkeemme. Kun idea Senaatintorin kesäterassista tuli pöydälleni, niin innostuin.  Tehtäväni oli hankkia rahoitus ja kannustaa ihmisiä. Oli tärkeä saada piristystä keskustaan”.

Helsingin keskustasta Pohjoismaiden paras pääkaupunkikeskusta?

”Olennaisinta on, että on riittävästi ihmisvirtoja. Vain ihmisvirrat pitävät keskustat elävinä. Ne mahdollistavat sen, että on erilaisia palveluja ja erilaisia kivijalkakauppoja sekä tavarataloja ja että niille riittää asiakkaita. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kaupunkia pitää nyt viisaalla tavalla edelleen tiivistää. Saada vielä vähän enemmän työpaikkoja, vielä vähän enemmän asuntoja. Ne takaavat sen, että vaikeinakin aikoina, jolloin turistit katoavat, pystytään ylläpitämään palveluita.

Helsinki on moderni mahdollistaja ja alusta tehden yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa, kannustaa, on rohkea ja uskaltaa, tehdä asioita, joita ei koskaan ole tehty”, Vapaavuori innostaa.