JOULUKAUSI ALKOI

Suomen kaupungit avasivat joulukautensa, viimeisinä Rauma, Pietarsaari ja Maarianhamina. Vuonna 2020 ne toteutettiin hillityn taitavasti hajauttaen. Osa järjesti joulunavauksen jopa kokonaan verkossa.

Helsingin joulunavaus 22.11. oli esikuvallinen jouluklassikko. Senaatintorin tyylikkään avaustapahtuman osanottajamäärä rajattiin nyt 5000 henkilöön. Poikkeaa ensimmäisestä joulunavauskarnevaalista vuonna 1949, jolloin rävähti vauhdikkaat joulukarnevaalit jatsiorkestereineen.

Suomessa lumouduttiin jo vuonna 1900 ihmeellisestä Turun Tuomiokirkon joulukuusesta, johon syttyivät ylimaalliset sähkövalot. Vuonna 1930 Helsingin Kluuvikadun kauppiaat koristelivat ensimmäisen joulukatunsa Bertha Fazerin johdolla.

Valtakunnallinen yhteisjoulunavausperinne käynnistyi vuonna 2017. Se järjestettiin ensimmäisen kerran osana ”Suomi 100” -juhlia.

”Suomi 103” -yhteisjoulunavaus tarjosi persoonallisia joulumakupaloja eri kaupunkikeskustoissa omine traditioineen ympäri valtakuntaa. Vuonna 2020 järjestelyt olivat ymmärrettävästi varovaiset ja huolelliset.

Helsinki (22.11.) Senaatintorin tyylikäs joulunavausjuhla tähtiartistien tervehdyksin.

Espoo (21.11.) Weegeessä askarreltiin joulukoristeita 1950-luvun hengessä.

Tampere (29.11.) Tunnelmallinen Joulutori näyteikkunakilpailuineen 4.12-.

Vantaa (30.11.) Tikkurilan Joulumarkkinat ja Tikkuraitin joulu basaareineen.

Oulu (19.11.-) Valoteoksia syttyi ympäri kaupunkia tuoden valon pimeään.

Turku (28.11.-) Joulun Polku avattiin satumaisesti keskustassa jännittävine sisältöineen.

Jyväskylä (28.11.) Verkkolähetyksessä syttyi joulutähti ja Kirkkopuiston kuusenvalot.

Lahti (21.11.) Joulupukki avasi verkossa joulukauden videotervehdyksin ja musiikin kera.

Kuopio (21.11.-) Tonttuoviseikkailussa voi kurkistaa joulupukin ja -muorin tupaan.

Pori (21.11.) Anniksen teatterin nuoret tonttuilivat joulupukin ja -muorin kanssa torilavalla.

Kouvola (21.11.) Kadut ja liikkeet saivat joulusomistuksen ylleen perhetapahtumassa.

Joensuu (22.11.-) Aukesi Joulutori maakunnallisten taitajien tuotteineen ja herkkuineen.

Lappeenranta (21.11.) Vesitornin valaisu, Norpan hatutus 3. kertaa, tuli- ja kuoroesityksiä.

Hämeenlinna (20.11.) Joulukuusen sytytettiin valot lapsen oikeuksien päivän kunniaksi.

Vaasa (21.11.) Joulupukki saapui torilavalle tervehtimään lapsia huipentuen ilotulitukseen.

Rovaniemi (7.11.) Avattiin virtuaalisesti jo 7.11. Vanilja-tontun johdolla Pajakylässä.

Mikkeli (29.11.) Tuomikirkolta torille joulukulkue, jossa mm. junioriseurat ja palveluskoiria.

Kotka (21.11.) Arja Koriseva toi joulua laulaen, viikon päästä joulupukki Karhulan torille.

Porvoo (21.11.) Joulunavajaiset verkossa, joulupukin tulo m/s Fredrikalla tonttuineen.

Kokkola (21.11.) Joulupukki saapuessa ekologisella hybridi-menopelillään.

Hyvinkää (21.11.) Pienet käsityöläismarkkinat Villantorilla, esiintymislavalla kuoroja.

Järvenpää (28.11.-) Joulukatu kojuineen avattiin, Joulukonttiin alkaa rakentua asetelma.

Rauma (4.12.) Rauman ikivanhalla kauppatorilla kuoroja ja joulupukki vain ulkotiloissa.

Kajaani (21.11.) Joulunavausjuhla Raatihuoneen torilla valkopartaisine arvovieraineen.

Savonlinna (20./21.11.) Perjantaina sytytettiin jouluvalot, lauantaina Tonttuovi-kilpailu.

Kangasala (27.11.) Yrittäjät avasivat, upouudet jouluvalot syttyvät ja jouluikkunakilpailu.

Raasepori (28.11.) Tammisaaren Raatihuoneentorilla joulunavaustapahtuma.

Imatra (21.11.) Imatrankosken joulunavaus Koskenpartaan lavalla sekä joulumyyjäiset.

Raahe (21.11.) Härkätorin jouluvalot syttyivät, kaunein puu -äänestys, laulava lyhtykulkue.

Iisalmi (28.11.) Avaus virtuaalisesti, torimökkien somistus ja sijoittelu kuusen ympärille.

Varkaus (21.11.) Joulu valtasi keskustan kadut ja liikkeet saavat joulusomistuksen.

Hamina (29.11.-) Raatihuoneentori pukeutui jouluasuun viehättävin valoin ja somistuksin.

Pietarsaari (3.12.) Joulunavaus torilla kuusen valaiseminen, Laulu-Jaakot esiintyivät.

Uusikaupunki (29.11.) Jouluvalot syttyivät keskustaan jouluisen musiikin soidessa.

Maarianhamina (5.-6.12.) Perinteiset kaksipäiväiset joulumarkkinat Maarianhaminan torilla.

Lieksa (20.11.) Viisi näyttävää valaistua kuusta pystytettiin keskustaan jouluarpajaisineen.

JOULUNAVAUSHISTORIAA

Suomen ensimmäinen joulunavausJUHLA oli vuonna 1949 Helsingin Aleksanterinkadulla. Kauppiaat toivat 4000 sähkölampulla valon jatsisävelin sodasta toipuville suomalaisille. Perinne on jatkunut keskeytyksettä vuodesta 1949. Sunnuntaina 22.11.2020 oli 72. kerta pääkaupungissamme.

Joulupukki on aina joulunavausten ykköstähti. Ahkera suomalainen joulupukki haluaa varmistaa asemansa maailmassa. On ainoana oikea. Suomi on joulupukinmaa. Yhteisjoulunavaus liikuttaa suomalaisia.

Vanhimmat joulutorit ovat keskiajalta. Perinne on vahva saksankielisillä alueilla, etenkin Saksan kaupunkikeskustoissa. Niissä rakennetaan hartaudella vaikuttavia joulutoreja. Joulukojuista myydään lämmintä juotavaa, pientä syötävää ja erilaisia käsityötuotteita. Tallinnan vanhalla torilla aistii vahvan keskieurooppalaisen joulutoriperinteen. Helsingin Senaatintorilla perinteiset Tuomaan Markkinat (peruttu 2020) on arvioitu sijoittuvan 10 parhaan joulutorin joukkoon Euroopassa.

Valtakunnallinen yhteisjoulunavaus avasi vuonna 2020 Suomessa virallisesti joulu- ja talvikauden. Se tavoitteli valtakunnallista ja jopa kansainvälistä näkyvyyttä.

Pokko Lemminkäinen, valtakunnallinen Elävät Kaupunkikeskustat (EKK) ry

www.kaupunkikeskustat.fi, pokko.lemminkainen@kaupunkikeskustat.fi, puh. 040 555 3462

twitter: @PLemminkainen