Lahti City ry:n toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen on yhtä hymyä. Lahden torille luisteltiin jo ennen itsenäisyyspäivää. Jokaiseen Suomen elävään keskustaan luistelujää?

Wirtanen ja Jäätori

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Pipsa Wirtasta Lahden torin luisteluradasta luisteluradalla.

Itsenäisyyspäivän alla avattu Jäätori on Euroopan ympäristöpääkaupungin 2021 ennakkolahja kaupunkilaisille yhdessä tehdystä ympäristötyöstä. Se on samalla muistutus arktisista talvistamme, joita tulee yhdessä vaalia. Jokainen saa nauttia luistelusta ilmaiseksi. Jäätori on Lahden talven hauskin juttu?

Jäätoria voivat käyttää niin luistelijat kuin pelaajatkin. Pienpelit on sallittu pehmeällä pallolla niin, että pelit keskittyvät toiseen laitaan. Kiekolla ei pelata.

Turvavälit ja vain oireettomana luistelemaan. Pienimmät huomioidaan ennen muita. Sopu sijan antaa. Päivittäin käy tuhat luistelijaa.

Jäätorin taustoja?

”Jäätori on elävöittänyt Lahden keskustaa vuosittain. Ollut aina erittäin suosittu. Viime talvena se oli ainoita paikkoja, jossa lapset saivat vapaasti talviurheilla. Jäätori avattiin 4.12.2020. Lahti Energia on vuosittain lahjoittanut lahtelaisille mm. radiomastojen värivalaistukset ja musiikilliset Vesiurut.”

Poikkeusvuosi?

”Syksyllä oli uhka, että Jäätoria ei toteudukaan, vaikka on korona-aika. Mitä elämyksiä nyt tarjottaisiin lapsille? Miten ihmisiä saadaan keskustaan? Tein kaksi vetoomuskirjettä kaupunginjohdolle puolustellen poikkeusaikaa ja Jäätorin tärkeyttä erityisesti nyt. Joulunavauksen perinne 1950-luvulta helikopterijoulupukkeineen  jäi toteutumatta. Tilalle nyt jotakin pienempää. Näin lapsillekin saatiin tuotua iloa. Jäätori on taas ollut huippumenestys. Etenkin keskustassa, jossa paljon yrityksiä työntekijöineen”.

Jokaiseen keskustaan?

”Hämeenlinnakin innostui myös jäätorista ja toteutti myös. Tamperekin kiinnostui aiheesta, mutta ei vielä toteuttanut tänä talvena Jäätoria. Ehkä ensi vuonna.”