Keskustakehittäjä Liisa Ilveskorpi on uusin EKK:n kunniajäsen.

Kaupunkiympäristön suunnittelija / sisustusarkkitehti / kuvataiteilija / taidegraafikko Ilveskorpi on tehnyt laaja-alaisen työuran suomalaisten keskustojen kehittämisessä.

Työuransa alkoi siitä, kun hän ensin valmistui omien haaveidensa ammattiin sisustusarkkitehdiksi. Sattuma ohjasikin Ilveskorven insinööritoimistoon, joka teki monialaista yhdyskuntasuunnittelua. Ensimmäinen työtehtävä oli Lahden Aleksanterinkadun perusparannuksen yleissuunnitelma 1972.

Kun Suomeen iski lama, niin suunnittelualalta hävisi työpaikoista 40 %. Oli aika hirveää aikaa. Toimiston johtaja Pentti Murole onnistu hankkimaan sattumien summana kaupunkisuunnittelutöitä Libyasta. Suunnittelutehtävänä oli luoda kaksi uutta suurta kaupunkia puhtaalta pöydältä. Ras Lanuf suunniteltiin 40 000 asukkaalle. Myöhemmin toinen kaupunki, Jufra, tehtiin keskelle erämaata ja sinne asukkaita kaavailtiin 10 000. Upeita kaupunkihankkeita.

Euroopassa oli nostetta vanhojen kaupunkikeskustojen kehittämiseen. Suomessa nahistiin vielä vastaan tätä ajatusta, koska suomalaisethan eivät muka viihdy ulkona. Ja pysäköintipaikka autolle pitää olla aina suoraan kaupan edessä. Euroopan opintomatka avasi silmiä siihen, että Suomessakin olisi työsarkaa näille keskustauudistuksille.

EKK:n kaikki kunniajäsenet:

Ralf Juslin (nro 1)