Varkauden kaupunkikeskusta ry:n hallituksen puheenjohtaja Tuula Kokkonen on innostunut, kun viiime vuonna Varkauteen perustettiin keskustan kehittämisyhdistys. Nyt valitaan toiminnanjohtajaa.

Kokkonen ja Varkaus

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Tuula Kokkosta Varkauden keskustakehittämisestä.

”Varkauden keskustayhdistyksen tehtävänä on elävöittää ja tuoda viihtyisyyttä keskustoihin: Päiviön saaren keskustaan, perinteiseen Kauppakadun keskustaan ja Taulumäentorin keskustaan.

Yhdistys rekisteröitiin 2020. Varsinainen toiminta on alkanut. Toiminnanjohtajan rekrytointi yhdistykselle on käynnissä. Toimintasuunnitelmaan on jo kirjattu EKK:n verkostoon liittyminen.

Kaupallisten toimintojen kehittäminen keskustassa nähtiin tärkeäksi. Asukkaiden viihtyvyys ja hyvinvointi on kaupungille aina keskeistä”.

Ketkä perustamassa?

Mukana kaupungin lisäksi perustamassa olivat Varkautelaiset ry, joka on kattojärjestö useille yhteisöille. Myös Keski-Savon Yrittäjänaiset ry oli mukana. Pro Päiviönsaari ry kytkeytyy luonnollisesti Päiviönsaaren kehittämiseen ja kehittymiseen. Mukana perustamisessa oli yksi kiinteistönomistaja sekä yksityishenkilö.

Uusi toiminnanjohtaja on toivottavasti valittu tehtäväänsä jo helmikuussa. Elinvoimalaskentaa ei vielä ole toteutettu Varkaudessa. Hyviä peilauskaupunkeja Varkaudelle voisivat olla Iisalmi ja Pietarsaari, joissa elinvoimalaskentaa on jo tehty noin viitisen vuotta”.

Unelmakeskusta?

”Vanhan Varkauden eli puutalokeskustan kehittämiseen on haettu mallia Porvoosta ja Raumalta. Ulkomainen keskustaesikuva on Pietari, jossa asuin itse kolmisen vuotta. Arki Fontanka-kanavan rannalla aivan historiallisessa ydinkeskustassa oli elämys”.