EKK:n puheenjohtaja, Kuopion apulaiskaupunginjohtaja, FT Pekka Vähäkangas taustanaan Kuopion tori ”Mualiman Napoineen”. Tammikuun -25 asteen pakkanen saa hengityksen höyryämään ja pitää pään kylmänä. Keskustakehittäminen on todellakin ulkoilmalaji.

Vähäkankaan kaupunkipolitiikkaa

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Pekka Vähäkangasta kaupunkipolitiikasta.

”Keskustat ovat kaupunkipolitiikan ytimessä. Missä ihmiset asuvat ja haluaisivat asua, määrittelee paljon. Kaupunkipolitiikan asiakasnäkökulmasta kaupungin asukkaat ovat ensimmäisenä, sitten muualta tulevat kaupungissa töissä olevat, kolmantena maakunnasta tulevat vieraat.

Pääkaupunkiseudulla on luonnollisesti merkittävä rooli Suomen kaupunkipolitiikassa.

Entistä tärkeämpiä ovat nyt Suomen vahvat kaupunkiseudut ”6 pack” vahvistettuna ”9 packiksi”. Koko Suomi pitää tulevaisuudessa pysyä asuttuna. Metropoliajattelun rinnalle on nostettava laajempi valtakunnallinen kaupunkipolitiikka.

Tulevaisuuden haaste on urbanisaation jatkuminen ja väestön vanheneminen. Kuopion 120 000 asukkaasta asuu 100 000 kaupunkimaisen tiiviisti ja 20 000 hyvin laajalla maaseutualueella. Miten pidetään huolta vanhuksista ja lapsista? Miten kohdennetaan viisaasti resursseja?

Kuopio on opiskelijakaupunki, mikä vireyttää kaupunkia ja kaupunkikeskustaa. Kuopion tori on brändätty ”Mualiman Navaksi”. Kauppahallikokonaisuus on esimerkillinen. Ravintolakatu on iltaelämän viihdekeskus. Snellmaninpuisto näyttää mallia siististä, valoisasta ja valaistusta kaupunkipuistosta. Kuopio on vuoden 2021 Euroopan gastronomista aluetta. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kuopiossa viihdytään ja halutaan myös asua”.