EKK:n perinteisen keskustakilpailun palkintoraadin jäsen Pasi Kauppinen on ollut mukana järjestön toiminnassa jo vuodesta 2003 eri rooleissa.Toiminut myös EKK:n varapuheenjohtajana. Nyt Kauppinen on ollut lähes 10 vuotta palkintoraadin jäsen. Kauppisen tehtävänä on arvioida etenkin keskustayhdistyksen toimintaa sekä sen paikallista vaikuttavuutta. Vuodesta 1999 myönnettyyn keskustapalkintoon on aina kytkeytynyt paikallisen keskustayhdistykseen ja sen laadukkaaseen toimintaan.

Kauppinen raateilee

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Pasi Kauppista toimivasta keskustayhdistyksestä.

”Toimiva keskustayhdistys tekee aitoa yhteistyötä eri osapuolten kanssa. Sana ”yhdistys” velvoittaa yhteistyöhön ja tekemään yhteistyötä jokaisen kanssa. Yhteistyö on aina avainsana menestykseen kaikessa muussakin”.

Mikä suhde kaupunkiin?

”Synnyin kaupungissa. Ja olen aina asunut kaupungissa, etenkin vanhoissa. Kuopio on syntymäkaupunkini. Helsingin yliopistossa alkoivat opiskeluni. Ja Turussa, Suomen ensimmäisessä pääkaupungissa tuli työskenneltyä noin 10 vuotta. Kaikki em. ovat perinteisiä suomalaisia kaupunkeja, joissa historia on päivittäin läsnä. Oli myös hienoa nähdä, miten Saaristokaupunki alkoi sykkiä ja miten se kytkettiin Kuopion keskustan Mualiman napaan”.

Tämä keskusta kannattaa nähdä?

”Rooma on aina Rooma. Sinne johtavat kaikki tiet. Forum Romanumilta löytyy ensimmäinen maailman napa eli Umbilicus. Ascoli Piceno on pieni kaupunki. Se sijaitsee parisen tuntia Roomasta itään. Siellä on elävää kaupunkikulttuuria ja historiaa. On tullut vierailtua muutaman kerran. Kiva aina istahtaa katukahvilaan ja siemaista vaikka espressot. On peri-italialainen tapa kuulla kuulumisia. Mieluummin ei pahvimukista”.