EKK:n hallituksen jäsen Jouni Riihelä on Mikkelin tekninen johtaja. Hän on ylpeä oman kaupunkinsa keskustauudistuksista. Hän odottaa nyt läheiseen Satamalahteen myös vaikuttavaa kehitysloikkaa.

Riihelä ja tornitalo

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Jouni Riihelää Mikkelin keskustan kehittämisestä.

”Nyt keskustassa alkanut seuraava suuri kehitysvaihe, kun katsoo kaksi vuotta taakse päin ja vuoden eteenpäin. Mikkelin keskusta on täyttymässä uusista asunnoista ja kaupunkielämästä. Kivijalkoihinkin on syntymässä aina jotakin uutta. Keskusta tiivistyy Mikkelissä. Ihmiset haluavat muuttaa keskustaan. Sen voi aistia kaikessa”.

Torin nurkalle nousee lähes 15-kerroksinen tornitalo. Koko korttelikulmaan on syntynyt mielenkiintoinen rakennushanke. Se toteutuu rivakasti. Asukkaat muuttavat tornitaloon jo kesällä. Paikkaan oli kerran tulossa jopa hotellikin. Hetki ei silloin ollut oikea. Nyt toteutuu näyttävä asuinkortteli.

”Tornitalo rakennettiin viljasiilon tilalle. Museo hyväksyi ratkaisun, koska talosta tuli 1:1 yhtä korkea ja leveä kuin purettu viljasiilo oli. Korkeus ja monumentaalisuus alkoikin viehättää. Tornitalo kiinnostaa nyt uusia asukkaita. Ensi vuonna nousee jo kolmas talo samaan kortteliin. Näin syntyi positiivinen kierre. Vanha viljasiilo saatiin purkaa alta pois, eikä siihen tarvinnut yrittää rakennella mitään uutta kuorta vanhan kuoren päälle”.

Mikä keskusta kiinnostaa?

”Helsingin keskusta kiinnostaa aina. Nyt Mikkelissä kehitetään Satamalahtea. Pääkaupungin rantarakentamisesta voi kaikki ottaa mallia. Kesävierailut jätskitötterö suussa on kivaa kävellä Helsingin rakennetuilla rannoilla, joissa on paljon asumista ja kaikkia palveluita. Jotain samaa, mutta lokalisoiden, tavoittelemme Mikkeliin aivan tämän uuden tornitalon lähistölle. Helsinki on vahva viitoittaja ja näyttää muille tietä eteenpäin. Mikkelissä tehdään kyllä omat jipot, jotka ovat mahdollisia tässä omassa miljöössä. Ei kopioimalla, vaan tehdään oman näköiseksi. Näin saamme houkuttelevuutta uutta yksilöllistä luomalla”.