VUODEN 2021 KESKUSTATEKOKILPAILU

Kilpailutekoehdotuksista toivotaan uusia älykkäitä keskustatekoja – niin pienemmistä kuin suuremmista keskustoista – ja näin parhaita käytäntöjä (Best Practises) innostamaan keskustakehittäjiä.

Tärkeintä on löytää oivalluksia ja esimerkkejä ”matalallakin kynnyksellä”: persoonallisuuksia, asioita, ilmiöitä, innovaatioita, tapahtumia, yllätyksiä…

Samalla kannustetaan järjestämään jo etukäteen omia paikallisia kaupunki-/kuntakohtaisia aluekilpailuja, joiden esim. voittajan voi lähettää valtakunnalliseen keskustatekokilpailuun.

Kuka voi ehdottaa?

Ehdottajana voi olla keskustayhdistys tai jokin muu kaupungin/kunnan ylläpitämä kehittämisyksikkö. Huom! vain yksi kilpailuehdotus kaupunkia/kuntaa kohden.

Mikä on aikataulu?

Sisäänjättö elokuun aikana (viimeistään 31.8.2021 aikana) sähköpostitse: pokko.lemminkainen@kaupunkikeskustat.fi ja kopio kaija.tervala@kaupunkikeskustat.fi

EKK:n valmisteluvaliokunta 2021 valitsee voittajan.

Voittaja julkistetaan voittaneella paikkakunnalla syksyn aikana.

Ehdotuksen laadintaohje?

Kilpailuehdotus laaditaan yhdelle A4:lle yksipuoleisena(PDF).

Siinä kerrotaan kilpailuehdotuksen koko sisältö kattavasti mahdollisine valokuvineen ja esim. videolinkkeineen sekä selkeästi ko. keskustatekoehdotuksen kohde.

Hakijana ja hakijan yhteyshenkilönä toimii yksi henkilö kaikkine yhteystietoineen.

VUODEN 2020(2020) KILPAILUEHDOKKAAT

Heinola: keskustan monipuolinen Spotti-yhteisötila maksuttomasti kaikkien käytössä.

Helsinki: Senaatintorin kesäterassin ravintolamaailma oli valtakunnallinen “popaus”.

Hyvinkää: Halo-valoviikot elinkeinoelämän ja julkisen hallinnon saumatonta yhteistyötä.

Hämeenlinna: koko perheen joulutapahtuma torin ulkojääratoineen ja valaistuksineen.

Iisalmi syttyi Kasariperjantaina (jo 4. kertaa), kun Pohjolankadulle palautui 80-luku.

Imatra: keskustan näyteikkunoista heijastuu valoa “yllätysten yöstä hämärän helmiin”.

Joensuu: keskustan puisessa Taitokorttelissa vieraili vuodessa huikeat 250 000 kävijää.

Kangasala: Lifestyle Hub -kauppahalli keskustan tapahtumakeskukseksi.

Kotka: Kotkan vaikuttavat ja innovatiiviset kaupunkipuistot saumattomasti keskustassa.

Kouvola: Liikennepuiston (vuositttain 15 000 kävijää) avattiin yhdessä poikkeuskesänä.

Kuopion tori jo vuodesta 1818 on ollut “mualiman napa” (the Center on Universe).

Lahti: “Black lives matter” väliaikainen muraali taidemuseon julkisivussa.

Lappeenranta: sataman Kaunis Veera -patsashanke, joka käynnistyi jo vuonna 1967.

Mikkeli: Perhetalon valtava taidejulkisivu on upeampi kuin luonnosvaiheessa.

Pori: kävelykadulle avattiin yhteisöllinen matalan kynnyksen vuorovaikutustila “Poris”.