Keskustojen elinvoimatiedot päivitetty

Kauppa menetti otettaan, mutta ravintolat vetävät. Vapautuneisiin liiketiloihin sijoittuu nyt toimistoja ja muita palveluita. Tiedot perustuvat 32 kaupungin vuosittaiseen elinvoimalaskentaan. Elinvoimatietoja on julkistettu valtakunnallisesti vuodesta 2015. Vuoden 2021 tilanne Suomessa julkistettiin medioille Vaasassa 28.5.

Elinvoimalaskenta pohjautuu Elävät Kaupunkikeskustat (EKK) ry:n käyttämään menetelmään. Sen avulla seurataan elinvoiman kehittymistä Suomen kaupunkikeskustoissa. Tunnusluvuista näkyy liiketilojen jakauma: kauppojen ja ravintoloiden osuus sekä tyhjien liiketilojen osuus. Elinvoimaluvussa jakauma suhteutetaan asukasmäärään.

Tulos ei yllätä poikkeusaikana. Elinvoima on ollut Suomessa keskimäärin laskussa jo useana vuonna. Etätyön lisääntyminen ja matkailijoiden vähentyminen hiljensivät keskustoja korona-aikoina.

Elinvoimaluvun vuosimuutos oli viidessä vuodessa keskimäärin – 3,7 %. Pienemmissä kaupungeissa lasku oli hieman isompia kaupunkeja voimakkaampaa. Syynä keskustojen elinvoiman laskuun ovat mm. kaupan rakennemuutos ja verkkokaupan kasvu. Toisaalta kauppatarjonta keskustojen ulkopuolella on vähentänyt asiointia keskustoissa. Tyhjiä liiketilojen osuus on keskimäärin 11,5 %.

Lisätietoja: elinvoimatutkija Martti Wilhelms puh. 050 538 4334, martti.wilhelms@salokorpi.com