5

EKK:n hallituksen puheenjohtaja, FT, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Vähäkangas on ylpeä uudesta Kantista, joka on uutuuttaan hohkaava uusi museo pääkirjaston jatkeena. Ensimmäinen näyttely kertoo renessanssinero Leonardo da Vincin monipuolisesta tuotannosta liittyen kaupunkisuunnitteluunkin. Upea multimediaalinen näyttely on ensimmäinen ja aineistoa on saatu Italiasta. Näyttely ja rakennus on saanut kaikilta hienon vastaanoton. Olettehan vierailleet?

Vinci goes to Kantti

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Pekka Vähäkangasta Kuopion kaupunkikeskustan kuulumisista.

”Olen ylpeä uudesta kulttuurirakennuksestamme. Kantti on Kuopion sydämessä sykkivä tiedon, tarinoiden ja ihmisten avoin kohtaamispaikka. Kuopion kaupunkikeskustassa on nyt kaikkea. Vain ooppera puuttuu. Kun asukasluku kasvaa 200 000 kuopiolaiseen, niin oopperaa voidaan jopa harkita. Nyt asukkaita on jo 120 000 ja kasvu on edelleen kovaa. Muuttovoittoa vuonna 2021 on 1200 asukasta.”

Kaupunkikehittämisen johtoajatus?

”Kaupunkikehittäminen tavoittelee keskimäärin parempaa elämää jokaiselle asukkaalle, vaikka olisi poikkeusaika kuten nyt. Kuopio on Suomen suurin mökkikunta. Monella kuopiolaisella on myös kesämökki Kuopion sisällä. Tahko houkuttelee etenkin pääkaupunkiseutulaisia talvella. Kuopio on kuin Suomi pienoiskoossa. Kaupunkikeskusta on tiivis ja sitä ympäröi laajat maaseutualueet. Asumismahdollisuuksia löytyy varmasti jokaiseen makuun.

Kallavesi toisaalta yhdistää kaupunkia, mutta toisaalta luo välimatkoja. Vehmersalmen keskustaan on matkaa vain parikymmentä kilometriä suoraa linnuntietä, mutta autolla kertyy ajomatkaa jo 60 kilometriä.

Saaristokaupunki on uusi kaupunginosa kytkeytyen erinomaisesti keskustaan. Se rakentui pääosin 2010-luvulla. Nyt alkaa olla valmista. Siellä asuu jo noin 40 000 asukasta.”

Keskustakehittämisen kolme tärkeintä asiaa?

”Jokaisessa elävässä keskustassa on aina kauppoja, ravintoloita, palveluita ja tapahtumia”, Vähäkangas kiteyttää loppuun.