Kiinteistökehittäjä, Jalon Rakentajat Oy hallituksen puheenjohtaja Heikki Toivakka esittelee 14. kerroksista tornitaloa, joka sijaitsee korttelin päässä Mikkelin torilta ja matkakeskuksesta. Kohde on kaupungin uusi maamerkki, mikkeliläisten ylpeyden aihe ja rakennusliikkeen ykkösreferenssi.

Toivakka tornitalossa

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Heikki Toivakkaa tornitalon rakentamisesta Mikkeliin.

”Rakentamispaikka oli 30 vuotta lähes hunningolla. Paikalla oli tyhjä jyväsiilo vain korttelin päässä elävältä torilta. Satamaankin matkaa vain 100 metriä. Keskelle kaupunkikeskustaa oli näin jäänyt käyttämätön, autioitunut paikka. Tämä oli kehittämistyömme alkupiste.”

Miten voi rakentaa 14-kerroksinen kerrostalon keskelle keskustaa?

”Purettu jyväsiilo määritteli rakentamiskorkeuden. Tornitalo on nyt yhtä korkea kuin jyväsiilo. Vanha kaupunkikuva ei muuttunut. Perusmuotoja siirtyi siilosta tornitaloon sen pohjoispuolelle. Ovat nyt asuntojen lasitettuja, puolipyöreitä parvekkeita.”

Miten mikkeliläiset suhtautuivat hankkeeseen?

”Jo pelkkä ajatus jyväsiilon purkamisesta sai osakseen kritiikkiä. Nyt rakennettiin kyllä uusi, mutta saman korkuinen rakennus. Kansalaisten oli näin helpompaa hyväksyä uusi tornitalo.”

Montako uutta asuntoa?

”Asuntoja rakennettiin yhteensä 54 kappaletta. Kaikki huoneistot varattiin etukäteen, mikä on harvinaista. Mikkelin kokoisessa markkinassa jopa mestarisuoritus. Uusina asukkaina on vain aikuisia.”

Unelmakeskustojasi?

Pääkaupunkimme on kuitenkin Suomen ykköskaupunki. Ulkomailla ihastuttavat keskieurooppalaiset pikkukaupungit etenkin Pohjois-Italiassa ja Etelä-Saksassa”, Toivakka kertoo lopuksi.