Suomen Tori- ja Markkinakaupan Keskusjärjestön toiminnanjohtaja Ari Kallas kiertää kesän ympäri Suomen  kaupunkikeskustoja johtaen Kansainvälisiä Suurmarkkinoita jo kymmenettä vuotta.

Kallas ja elämysten ilotulitus

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Ari Kallasta Kansainvälisten Suurmarkkinoiden kesäkiertueesta

”Kiertue alkoi kesäkuun toisella viikolla. Mukaana vuonna 2021 on lähes 20 kaupunkia: Seinäjoki, Jyväskylä, Mikkeli, Lappeenranta, Lahti, Kristiinankaupunki, Rauma, Helsinki, Kotka, Joensuu, Kuopio, Oulu, Tornio, Rovaniemi, Tampere, Hyvinkää ja viimeisenä Turku”.

Vaikutelmia vuodesta 2021?

”Nyt on juhlavuosi. Kansainväliset Suurmarkkinat täytti 10 vuotta. Tuomme taas tarjolle eri maiden ja maakuntien erikoistuotteita. Valmistajat ja kasvattajat myyvät itse. He oikeasti tietävät ja tuntevat omat tuotteensa ja niiden historian. Oliivikauppias tietää mistä peltolohkosta myytävät oliivit ovat peräisin. Mukana 2021 on yksi oliivikauppias Ranskasta ja yksi Espanjasta.”

Oma suosikkilounaspaikka Suurmarkkinoilla?

”Täytyy sanoa, että käytän tasaisesti eri lounasvaihtoehtojamme. Mukana on taas useita upeita ruokapaikkoja. Omaan makuun iskee parhaiten itämainen fuusiokeittiö. Isompaan nälkään terveellinen kengurupurilainen. Poronkäristys maittaa aina. Tai saksalaista bratwurstia suoraan hiiligrilliltä”.

Mielenkiintoisimmat torimarkkinat?

”Hyviä toimivia arkitoreja on mm. Kuopiossa, Helsingin Hakaniemessä ja Lahdessakin. Säkylässä on vain 6000 asukasta, mutta tori toimii sillä. Torstaisin paikalla on yli 100 kauppiasta. Hampurin Isestrassen viikkomarkkinat ovat huippuesimerkki. Siellä käy jopa kymmeniätuhansia vieraita markkinapäivinä”.