EKK:n perustajajäen (12.6.1997) sekä EKK:n kunniajäsen numero 4 (29.8.2012) PTY:n eläköitynyt toimitusjohtaja Osmo Laine on edelleen innostunut keskustakehittämisestä. Hän asuu nyt Järvenpään keskustassa. Vapaa-ajan asuntonsa on Porin seudulla, josta kirjoitti kerran ylioppilaaksikin. Laine harrastaa kulttuuria laulamalla Katedraalikuorossa.

Laine liputtaa sähköautoja

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Osmo Lainetta kehittämisnäkökulmistaan.

”Helsingin keskustan Kosmos-ravintola on aina myönteinen kokonaiselämys. Mutta villisti Helsingin keskustassa nyt vaarallisesti suhaavat sähköpotkulaudat eivät. Olisi tärkeää teettää selvitys, miten esimerkiksi sähköautot vaikuttavat tulevaisuudessa kaupunkeihin. Ne eivät saastuta. Vaikka nyt sähköpyörät ja sähköpotkulaudat ovat pinnalla, niin 20 vuoden kuluttua tulevat dronet. Ne liikuttavat ihmisiäkin. Lähivuosina kaksipaikkaiset sähköautot palvelevat kaupunkielämässä. Isompi auto vie taas mökille”.

Porin keskustakehittäminen?

”Kaupan suuryksiköt pitäisin Porissa sijoittaa ajan myötä keskustaan. Kaupunki on tehnyt hienoa työtä sijoittamalla kauppakeskus Puuvillan keskustan ääreen sekä kehittämällä puistoja ja rantamiljöitä. Porissa pitäisi nyt toteuttaa toriparkki. Porilaiset eivät toisaalta maksa senttiäkään pysäköinnistään, jos muualla on tarjolla ilmainen pysäköintipaikka…”.

Järvenpään keskusta nyt?

”Järvenpään keskusta kävelykatuineen on kompakti ja lähellä omaa kotiani. Keskustassa on kaikkea, mitä eläkeläinen tarvitsee”.

Unelmakeskusta?

”Suomessa on erinomaisia keskustoja, vaikkei yhtään täydellistä. Yhdistämällä eri kaupunkien parhaita puolia syntyy unelmakeskusta. Toriparkkikaupungit ovat esimerkillisiä kuten Vaasa. Rauma on ihan hyvä näin porilaisestakin näkökulmasta”, Laine sanoo lopuksi.