Lappeenrannan kaupunginarkkitehti Maarit Pimiä toi Murunsa Marianaukiolle. Paikka on yhteistä katutilaa. Autot ajelevat hitaasti aukion yli. Pysäköintilat (150 autopaikkaa) ovat rakennettu aukion alle. Taustalla on perinteikäs asunto-osakeyhtiö, Lappeen Marian puukirkko ja vehreää Keskuspuistoa. art@bars tapahtumaa varten on kirkontorniin viritetty vaijerit, joita pitkin nuorallakävelijät kohta tasapainoilevat. Mukana esimerkillisessä kaupunkifetivaalissa ovat aktiiviset ravintolat sekä esiintyjinä mm. Suvorov Band, Nakit ja Muusa, Harry Kiianen Band, Street Culture Club, Veronica Dolhain, Muutos Company ja fillaripianisti Aarno Paakkari.

Pimiä innostajana

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Maarit Pimiää Lappeenrannan kaupunkikeskustassa.

”Lappeenrannan keskustassa on nyt ahkerasti kaavoitettu, on rakennettua paljon uusia julkisia kaupunkitiloja, huolehdittu viherympäristöstä, laadittu keskustan kehittämissuunnitelma osallistamalla ja ottamalla paljon palautetta suoraan asukkailta”.

Seuraavat keskustan askelmerkit?

”Nyt toteutetaan vaiheittain keskustan kehittämissuunnitelma. Koko ajan mahdollistetaan näyttämällä vihreää peukkua yksityisille kehittämishankkeille. Innostamalla kaupunkikeskusta kehittyy. Muraalit ja tapahtumat kuuluvat myös keskustan kehittämiseen. Kulttuuritila Nuijamieskin lähti uuteen nousuun. Kaupungin tehtävä on innostaa kaikilla tasoilla positiivisella asenteella. Kaavahankkeet alkavatkin käytännössä heti toteutua, kun saadaan lainvoima. Edellyttää alusta lähtien näin yhteistyötä kiinteistönomistajien kanssa. Kaupunkihan ei itse juuri omista maata keskustassa”.

Unelma kaupunkikeskustasi?

”Pohjoisitalialaiset kaupunkikeskustat ovat aina lähellä sydäntäni”, Pimiä kertoo lopuksi.