Taidekaupunki Mänttä-Vilppulan kulttuurijohtaja Antti Korkka on ylpeä siitä, että maailman ehkä tunnetuin katutaiteilija, mystinen Banksy on esillä Göstassa. Korkka on mukana EKK:n hallitustyössä ja osallistunut useille EKK:n syysopintomatkoille. Korkka on tyytyväinen, että museon päätila täyttyy vielä näyttelyvieraista, vaikka ollan jo syyskuun arki-iltapäivässä.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Antti Korkkaa kansainvälisen Banksy-näyttelyn onnistumisesta.

”Takana on aivan uskomaton näyttelykesä, vaikka nyt on korona-aika. Banksy-näyttely on avoinna vielä 10.10. Vierailijamäärä ylitti jo 100 000 kävijää elokuun alkupuolella. Kiefer-näyttely oli ennätys, joka voidaan nyt rikkoa. Lokakuun puolessa välissä tiedämme, miten kävi”.

Onko Banksy-näyttely aitoa kaupunkikulttuuria?

”On, vaikka itse näyttelyhän on nyt sisätiloissa. Taiteilija on bristolilainen taiteen kapinoitsija. Kukaan ei oikeastaan tunne häntä henkilönä. Taiteilijalla on vain sähköpostiosoite, johon hän kyllä vastaa. Hänen taiteensa sijoittuu julkisiin kaupunkitiloihin, ei oikein museoinstituutioihin. Siksi kaikilla on ollut tähän näyttelyyn ilmainen sisäänpääsy”.

Mitä mieltä muraaleista – taidetta vai ei?

”Muraalit jakavat kyllä mielipiteitä. Toisaalta täällä taidekaupungissa vaaditaan aina korkeaa taiteellista tasoa. Tuomas Korkalo teki viimeisimmän muraalin Mäntän keskustaan. Se toteutettiin tänä vuonna kilpailun perusteella”.

Unelmien taidekaupunki?

”Suosikkitaidekaupunkeja on paljon. Rooma ja Firenze ovat itsestään selviä. Odotan innolla jo EKK:n syysopintomatkaa lokakuussa 2022 Rotterdam-Amsterdam-Delft…”, Korkka innostaa loppuun.