Imatran Kaupunkikeskusta ry:n eli Imitsin toiminnanjohtaja Mervi Leinonen testasi Tampereen tuliterää ratikkaa ja katettua ”taidepysäkkiä”. Keskustakin on hänen mielestään ihana. Tampereella hän lomailee vuosittain. Ratikka on hänen mielestään tosi kiva. Se helpottaa liikkumista keskustassa. Kaikki on ratikassa ja keskustassa nyt siistiä ja uutta. Ja Hämeenkatukin on valmis, mikä palvelee jokaista kaupunkilaista ja matkailijaa.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Mervi Leinosta Imatran keskustan kuulumisista.

”Imatran kaupunkikeskustayhdistys perustettiin 22 vuotta sitten. Itse olen ollut yhdistyksen toiminnanjohtajana vajaa kaksi vuotta. Kesä 2021 oli upea. Kotimaan matkailijat löysivät tänäkin kesänä Imatran. Kaikki majoitustilat olivat täynnä. Kuten myös ravintolat ja leirintäalueet, tapahtumat ja kesäteatterikin”.

Venäläiset ostosmatkailijat?

Venäläisiä ostosmatkailijoita on luonnollisesti ollut vähemmän. Tietenkin niitä, jotka omistavat kiinteistön Imatralla, on näkynyt kaupunkikuvassa”.

Mitä vaikuttaa itärajan aukeaminen taas?

”Vahvistaa kaupankäyntiä Imatralla kaikilla tasoillaan. Joillekin yrityksille venäläiset matkailijat ovat melkeinpä elintärkeitä. Naapurikaupunkiin Svetogorskiin (ent. Enso) on matkaa vain yhdeksän kilometriä”.

Unelmakeskusta?

”Vanhat keskustat kiinnostavat aina. Kroatiassa sijaitseva Split vanhoine keskustoineen teki suuren vaikutuksen. Siellä vierailin viimeksi pari vuotta sitten syksyllä”, Leinonen kertoo lopuksi.