Valtakunnallinen Elävät Kaupunkikeskustat järjesti valtakunnallisen kilpailun vuoden 2021 keskustateosta. Ehdotuksia saapui 13 ympäri maata aina Rovaniemeä myöten.

Kilpailu etsi poikkeavia vaihtoehtoja monistettavaksi. Toivottiin löytyvän virkeitä käytäntöjä ”matalalla kynnyksellä”: persoonallisuuksia, asioita, ilmiöitä, innovaatioita ja tapahtumia.

Vaikuttavuus, talousvaikutukset ja sisältöjen monistettavuus olivat avainsanat. Toinen historiallinen keskustatekokilpailu onnistui tavoitteissaan erinomaisesti.

Palkintoraatina EKK:n valmisteluvaliokunnasta: Tero Lassila (puheenjohtaja/kiinteistöt), Simo Hiilamo (kauppa), Eija Kölhi (viestintä) ja Johanna Rajala (kaupunkisuunnittelu).

Vekara-Varkaus voitti. Tapahtuma huomioi lapset ja osallistaa heidät mukaan kaupunkitilan elävöittämiseen. “Aikuiset ja lapset viihtyvät: hymyä, naurua ja leikkiä.”

Kansalaisyhteiskunnan voimannäyte yhteisöllisyydestä. Värittää kaupunkikuvan kolmesti vuodessa: Festivaaliviikko on kesäkuussa, Syys-Vekara syyslomalla ja Talvi-Vekara hiihtolomalla. Tuottamiseen osallistuvat kymmenet alueen yritykset ja yhdistykset. Yhdistää perheitä ja sukupolvia. Kesällä tapahtumassa jopa noin 25 000 – 30 000 vierailua.

Lisää varkautelaisten hyvinvointia, tuo asiakasvirtaa keskustayrityksiin sekä matkailutuloa alueelle. Tapahtuman teokset näkyvät pitkään katukuvassa. Lapset ja nuoret oppivat näin olemaan ylpeitä kotikaupungistaan. Sisällöt on monistettavissa kaikkialle Suomeen.

KOLME ESIMERKKITEKOA: HÄMEENLINNA, JOENSUU, SAVONLINNA

Hämeenlinnan Lokkiprojekti otti vastaan rohkean haasteen. Siisteys on aina ajankohtaista. Lisää viihtyvyyttä ja terveysturvallisuutta. Laajaa ja tuloksekasta yhteistyötä.

Joensuun puutalokortteli “48” luo upeaa kerroksellisuutta ja vahvistaa paikan henkeä keskustassa. Rakennussuojelu loihti esiin 100-vuotiaan paikallisen kauppiasperinteen.

Savonlinnan älykäs Illumination-hanke toi näyttäviä valaistus- ja projisointikohteita ympäri keskustaa elämysreitille syttyen ja sammuen energiaviisaasti auringon mukaan.

PALJON LAADUKKAITA KESKUSTATEKOJA

Helsinki: Kansainvälinen Helsinki Biennaali inspiroi turvallisena näyttelykokonaisuutena.

Iisalmi: Ulkoilmanäyttely Koivukujabiennaali toi taiteen keskustaan matalalla kynnyksellä.

Kotka: Kansainväliset risteilyt toivat 15 alusta, joissa yhteensä 50 000 vierasta.

Kouvola: Mielakan 412-metristä yhteisöllistä räsymattoa toteutti 200 talkoolaista.

Kuopio: Hop-On, Hop-Off -kaupunkibussi liikutti (2 kk) keskustaan 4000 lomalaista.

Lahti: Rohkea, raikas ja ajankohtainen kierrätysyritys vahvistaa Green Capitalia.

Lappeenranta: Armadan muutos kaupallisemmaksi ja iltapainotteiseksi 3 milj. eurolla.

Pori: Uudenlainen Lissu-palvelupiste avattiin tukemaan arvokasta ihmisyyttä.

Rovaniemi: Lättähatun,“Pub Old Lättis”, siirto torille sulostuttamaan ja vilkastuttamaan.

Lisätiedot: Pokko Lemminkäinen, tj. EKK ry, www.kaupunkikeskustat.fi,

pokko.lemminkainen@kaupunkikeskustat.fi, p. 040 555 3462, twitter: @PLemminkainen