Neljäsluokkalainen, 10-vuotias Lumi Hyytiäinen oli avaamassa kahdeksan asteen pakkasessa Granitin aukiolla Riihimäen joulukautta. Esiintyjinä olivat mm. tanssikoulut Dance Art ja 1st Step, Riihimäen Musiikkiopisto, Riihimäen työväenyhdistys, Rautatieläisten soittokunta ja Seppo Lankinen harmonikkoineen. Kaupunginjohtaja Jere Penttilä kertoi kaupugin osallistavasta yhteisöbudjetista, josta panostettiin 2500 euroa joulunavauksen 1200 puuroannokseen. Päätös tehtiin yleisöäänestyksellä. Lumi Hyytiäisen idea voitti näin.

Lumi ja puuro

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Lumi Hyytiäistä Riihimäen joulunavauksessa perjantaina 26.11.

”On kiva käydä neljättä luokkaa Patastenmäen tiilikoulua, joka rakennettiin jo vuonna 1957 puukoulun rinnalle. Joulunavaus on ollut jännittävä. Joulupukkikin ehti paikalle”.

Mikä oli joulunavausideasi riisipuuroineen?

”Halusin yhteistä joulunavausjuhlaa, jossa on tanssia, yhteislaulua ja tarjotaan kaikille joulupuuro. Joskus on ollut samanlainen kiva joulutapahtuma, niin halusin, että sen voisi toteuttaa uudestaan. Ideani voitti yleisöäänestyksen. Ja tänään yhteisöllinen joulunavaus toteutui”.

Toivomuksia nyt joulupukilta?

”Oma läbbäri, pöytäalusta jossa on kissan kuva sekä oikea, elävä kissa”.

Miltä puuro nyt maistaa?

”Maukkaalta ja makealta. On kuumaa. Kaneli säväyttää”.