Viestintävelho Kari Kaikkonen on tehnyt pitkän mediointipäivätyön. Aloitti toimittajana, myöhemmin ison lehtitalon digikehittämisen johtotehtävissä. Nyt hän toimii senior advisorina tuottaen monimediallisia sisältöjä.

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Kari Kaikkosta viestinnästä ja keinoista lisätä sillä omaa vaikuttavuutta.

”Tärkeintä on se, mitä viestitään ja kenelle. On oltava sisältö ja substanssi hallussa. Oma sisältö on hallittava suvereenisti kaikilla tasoilla. Se pitää myös osata esittää niin, että sen vastaanottaja ymmärtää helposti. Ja voi myös hyödyntää kaikissa mahdollisissa omissa kanavissa. Aina avoimen avoimesti”.

EKK:n viestinnän kehittäminen?

”Pääsisältö on kaupunkielämä? Urbit ovat silloin EKK:n pääkohderyhmä. He ovat keskustojen monipuolisia asiakkaita ja käyttäjiä. Heille pitää tarjota tuoreita virikkeitä ja innostavia näkökulmia uudistuvaan kaupunkielämään. Viestinnän tulee olla mukana arjessa koko ajan ja saatavilla aina ”.

Perinteisten medioiden tulevaisuus?

”Vaihtelee. Amazonin omistaja Jeff Bezos osti vuonna 2013 kurimuksessa eläneen, arvovaltaisen The Washington Post -lehden 250 miljoonalla dollarilla.

Häneltä kysyttiin miksi? Bezos vastasi: sillä on miljoonia ”uskovaisia” asiakkaita. Perinteinen mediatalo panosti vahvasti verkkoon ja nyt WP on yksi merkittävimmistä monimediallisista toimijoista Yhdysvalloissa. Sitä ei tehty mediaosaamisella, vaan asiakkaan tarpeiden ymmärtämisellä.

Omaan tekemiseen on jokaisen aina uskottava”.

Suosikkikeskustojasi?

San Franciscon Fisherman’s Wharfin ympäristö on mukava, rento ja merentuoksuinen paikka, jossa voit syödä hyvin, kuunnella musiikkia ja tehdä ostoksia vaikkapa vasenkätisten putiikista. Ei tarvitse pingottaa. Pienet ravintolat Barcelonassa iltahämärissä Las Ramblaksen varrella jäävät mieleen. Ikä antaa myös perspektiiviä: Berliini ennen ja jälkeen muurin murtamisen, siinä on soundia, kontrastia ja särmää.

Pohjoismaissa parasta on Tukholman vanha kaupunki ja Kööpenhaminan Nyhavn tai vaikkapa Norjan Bergenin meren päälle rakennetut ikivanhat ravintolat. Samaan kategoriaan pääsee pian myös Helsinki. Ikimuistoiset kokemukset eivät vaadi aina miljoonakaupunkia ympärilleen. Savonlinna kesäpäivisin ja vaikkapa Heinola, jossa kesäpäivää ja iltaa voi viettää Jyrängön virran äärellä ja nauttia kesäteatterista, musiikista ja hyvästä ruoasta.

Parhaat keskustat rakentuvat kukin omilla ehdoilla, ei väkisin kuorruttamalla”.